logo

overskrift

Saga 27 har vært en ramsalt suksess. I over 35 år har den ligget i teten blant Norges mest populære båter. Kanskje ikke så rart at folk nikker anerkjennende når det dukker opp en av veteranene som fortsatt måler krefter med nyere modeller av samme merke! Det er ikke store forandringene som er gjort siden den første utgaven ble sjøsatt på Selje ved Stadlandet. Og hvorfor skulle man det? Utviklingen har ikke løpt fra denne klassikeren. Tvert i mot, den er stadig førstevalget for mange som ønsker å kjøpe en klassisk turbåt!
bilde1 Flere av våre lesere har gitt uttrykk for at dette er en båt som fortjener omtale i bladet vårt, og det er pekt på at det handler om en av Norges mest populære fritidsbåter. Sammen med Nidelv 24 rangerer Saga 27 på toppen av vår liste. Vi våger ikke å fremheve den ene båten på den andres bekostning, for det vil være
nokså urettferdig å sammenligne de to båtene direkte. Det skiller tre fot og en akterlugar, blant annet. Derfor stiller de to i forskjellige klasser. Her er det imidlertid snakk om to fulltreffere som har holdt seg stort sett uforandret i alle disse årene. Begge med kvaliteter og egenskaper som har gjort at de står i en særstilling, og som er årsaken til at de er produsert i rundt 5000 eksemplarer - et imponerende antall i norsk sammenheng. Mens Nidelv 24 ikke lenger er i produksjon, kan en stadig glede seg over at Saga 27 fortsatt produseres.

Små forandringer

Forandringene som er gjort om bord i Saga 27 siden den ble lansert i 1969 er minimale. Visse justeringer er det riktignok, blant annet er styrhuset trukket ørlite grann fremover, noe som gjør uteplassen noe bedre. For øvrig er det kun snakk om småting, som for eksempel fargevalget - som nå er meget bra. {P2L-Akterkabin med god utsikt} Det at en båt holder seg nærmest uforandret gjennom så lang tid, gjør at den får innarbeidet seg skikkelig i båtfolks bevissthet. Man kjenner båten og vet hva den er god for. Det bidrar til at den er lett å omsette, og at bruktprisen holder seg på et forholdsvis høyt nivå. Ti år gamle båter som er godt holdt ligger på rundt kr. 300.000,-.

Solid bruksbåt

Saga bygges i Selje, med det værharde Stadhavet rett utenfor produksjonslokalene. Målet har helt siden starten i 1960 vært å bygge kvalitetsbåter hvor lokale tradisjoner med godt håndverk og best mulige sjøegenskaper er satt i fokus. Dette har fabrikken lykkes med ved hjelp av egne krefter og i nært samarbeid med en av Norges fremste båtkonstruktører, nav. arch, siv. ing. Eivind Amble. Han ble fast huskonstruktør tidlig på 80-tallet, og med ham ble halvplanende båter kjernen i i det som nå er Saga-programmet
bilde1 Saga 27 ble imidlertid konstruert av Asbjørn Drageseth, den ene av de to brødrene som startet Saga-eventyret. Både Waldemar og Asbjørn Drageseth nedla et betydelig arbeid i bedriften, som fremdeles er på familiens hender. Saga Båtsmann, Saga Kaptein, Sagatur 17 og Saga 20 fots snekke var de første båtene som fabrikken produserte i ''hopetall''.
Da Saga 27 med akterkabin så dagens lys, var det etter forholdene for en ganske stor båt å regne.

Det var også et overordnet mål for produsenten å bygge en båt som kunne tåle mer enn sommerbris og godværsturer. Skroget står for en trøkk, og innredningen er tilsvarende robust. Her trenger man ikke engste seg for skjøre innredningsdetaljer som går i stykker ved litt hardhent behandling.

Saga 27 har den klassiske tursnekkas sjøegenskaper. Den er tung og traust i sjøen, og myk og fin i motsjø. Det skal temmelig røff sjø til før man er tvunget til å slå ned farten. En lang og forholdsvis dyp kjøl sørger for retningsstabilitet, men den er også årsaken til at båten ikke akkurat snur på femøringen. Velger man et fortrengerskrog med lang kjøl, byr det på åpenbare fordeler. Men også noen ulemper. Her er det snakk om å veie fordeler og ulemper opp mot hverandre. Er man oppmerksom på begrensningene, hersker det ingen tvil om at Saga 27 er en båt med førsteklasses sjøegenskaper.

Praktisk og greit innredet

bilde1 Innredningen i salongen er praktisk og solid. Bordet i midten kan senkes slik at køyplassen utvides betraktelig. I benkene er det godt om stueplass, og brede hyller bak ryggstøene sørger for at småsaker ikke trenger å slenge omkring. Det er godt utsyn fra salongen, fordi vindusflatene er store - og de er plassert i riktig høyde.
Toalettrommet er stort nok til at man kan få snudd seg der inne, noe som ikke bestandig er like lett i båter av denne typen. WC og vask holder svært bra kvalitet, og det er tilstrekkelig god ventilering på toalettrommet.

Førerplassen holder samme robuste kvalitet som resten av båten. Det er meget bra utsyn fra skipperens plass. Instrumenter og betjeningsfunksjoner er oversiktlig plassert foran føreren, og båten er lett å manøvrere.

Uteplassen bærer preg av de samme robuste og holdbare løsningene. Det er sammenfall mellom kravene til holdbarhet og praktisk anvendelse, men i Saga 27 som i alle andre båter, er det snakk om kompromisser. Noe er det alltid man kan ønske seg annerledes. Her er byssa gjennomtenkt og fornuftig utformet, men spiseplassen kunne gjerne vært litt romsligere. Ellers er det et stort pluss at det er stødige ombordstigningstrinn, noe som ofte mangler i tilsvarende båter.

Nedgangen til akterkabinen er grei via en leddet luke. Det er god kontakt mellom lugar og uteplass når luka står oppe. I lugaren er det to brede køyer i full voksen lengde, noe som gjør at brusområdet utvides betraktelig i forhold til båter hvor man ikke har plass til en ekstra lugar. Taket på akterlugaren er ellers en yndet solplass for mannskap på frivakt.

Stødig og trygg båt

bilde1 Skrogformen og sjøegenskapene sammen med utformingen av dekk og overbygg gjør at en føler seg trygg om bord i en Saga 27. Her er det brede dollbord og godt med håndrekker som gjør at man kan bevege seg utombords, også i ruskete vær. Alle dekksbeslag er solid dimensjonert og tåler de kraftige belastningene en båt kan utsettes for. På fordekket
er det en dreggboks med plass nok til dregg og tauverk, men det savnes akterut - og har ført til at mange har montert en badeplatform med integrert kasse for kjetting, tauverk og el. ankerspill.

Saga 27 er absolutt en av favorittene på sjøen. Den er traust og solid - en båttype som gjennom mange års bruk har vist at den holder mål. Et annet viktig poeng som er verd å nevne, er at fabrikken på Selje stadig produserer reservedeler - som er et kjærkommet pluss for den båteier som etter års bruk kanskje trenger en fornyelse!

Litt om priser

Mens ny båt kostet 42.000 kroner i 1970, er veiledende utsalgspris på ny båt i dag fra 646.000 kroner - og da er det en Yanmar 53 som er montert om bord. Pent brukte og godt utstyrte båter får man i dag kjøpt for rundt 400.000 kroner. Og kampen om godt brukte båter er stor!

Tekniske spesifikasjoner - Saga 27

Lengde max: 8,27 m
Bredde max: 2,70m
Dyptgående: 0,85m
Vekt ca. 2600kg
Fart ca 8 - 12 knop
Skrogtype: Deplacement m/dyp kjøl (snekketype)
Materiale: Glassfiberarmert Polyester (GAP)
Tankkapasitet: 340 l diesel - aluminium
Konstruktør: GPS - Sandwich ??????
Motor: Volva Penta MD 2030
Antall HK: 29 HK ?????
Tankvolum: 450 l diesel ?????
Ferskvann: Verft ?????

bilde5