Sagaforumet Forum Hovedsiden Sagaforumet
24 okt. 2009, 5 år for alle Sagabåtinteresserte

AlbumAlbum  HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Ny motor i Saga 27
Gå til side 1, 2  Neste

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Sagaforumet Forum Hovedsiden -> Åpent forum, for Sagabåtstoff
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
trosc

Ble Medlem: 04 Apr 2008

InnleggSkrevet: Lør Jun 14, 2008 20:52    Tittel: Ny motor i Saga 27 Svar med Sitat

Hei alle forumere!
Nå er Sagaen vår trygt framme på Karmøy etter å ha fått ny motor i Egersund Very Happy . Må bare si at det har blitt veldig bra, selv om kostnadene ved å kjøpe ny motor lager skikkelig brannsår på kontoen Confused .
Vi valgte en Vetus M 4.17 på 42 hk, med ZF gear. Denne var i minste laget trodde jeg, men så var det dette med økonomien da. Ved å gå for større motor, eller f.eks. Yanmar eller Nanni, ble bl.a. eksosutløpet for lite (2 toms istedet for 3 toms) og måtte bygges om samt større inngrep i motorrommet for å få plass, foruten høyere pris for selve motorene. Så dermed ble det 42 hesteren.
Vi marsjet greit hjemover i 7 knop med 2400 rpm (topp 3000), og målte topp på 8,1 knop (gps). Dieselforbruket ca. 5 liter i timen.

Det blir en drøm å ta service på motoren, da man kommer greit til overalt.
Når det gjelder innmonteringen av motoren har Eigerøy Båt & Motor gjort en fremragende jobb! Ikke tegn til vibrasjon el lign. etter jobben. De støpte fast nye stålplater som motorlabbene så ble skrudd fast til. Er kjempefornøyd med servicen og kan anbefale dem på det varmeste!

Så neste prosjekt nå (til vinteren ) er flaps bak.
Er det noen som har erfaring med hva man vinner i fart osv. eksakt? Har sett på noen tråder på forumet, og kommer til å kopiere framgangsmåten Smile Badeplattforma er såpass stor at en flaps ikke vil bli veldig synlig, så det bør vel være en grei måte å få litt ekstra fart på?

Hilsen Trond
Due

Ble Medlem: 03 Feb 2007

InnleggSkrevet: Man Jun 16, 2008 20:09    Tittel: Svar med Sitat

Hei.

Vi har også byttet motor, men gikk for den litt dyrere varianten.
Byttet i 2006 fra FordSabb 54 hk til Yanmar 72 hk.
Med den gammle motoren marsjet vi lettpå ca 8 kn (slått av ca 500o/min. Med den nye marsjer vi på ca 10 kn (også minus 500o/min), begge motorer har topp på 3300o/min.
Trodde vi skulle få litt mere fart ut av den nye motoren, men det virker som vi bruker mye av den siste kraften til å skubbe på sjøen.
Har også montert varmtvannstank bak i motorrommet noe som kansje gjør at tyngdepunkt forflyttes bakover.

Lurer også på å montere flaps akter for å få bedre løft. så hviss det er noen som har erfaring, så skriv gjerne inn.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Hjemmehavn
trosc

InnleggSkrevet: Man Jun 16, 2008 22:29    Tittel: Svar med Sitat

Hei Due Smile
Varmtvannstank - jaså! Hvor, hvordan og hva slags Rolling Eyes ?
Har tenkt å gjøre dette til vinteren, men lurer litt på hvor den kan plasseres. Det står nemlig en dieselvarmer bak til høyre når du ser bakover, og denne stjeler den plassen som kunne vært brukt til varmtvannstanken.
Hva slags type tank har du, og hvordan har du plassert den. Hvor har du dratt slangene til armaturene osv.
Jeg spør freidig ivei jeg, og håper du har mulighet til å "greie ut om" dette littegrann til en nybegynner Smile

Vennlig hilsen Trond
tore

Ble Medlem: 12 Okt 2005

InnleggSkrevet: Man Jun 16, 2008 22:54    Tittel: Svar med Sitat

Hei trosc og gratulerer med nye maskin Smile , en ting eg lurer på er at : må du dra tilbake til egersund for å ta garanti service når den har gått i en stund?
sivert

Ble Medlem: 05 Feb 2005

InnleggSkrevet: Man Jun 16, 2008 22:56    Tittel: Svar med Sitat

Har en 05mm rustfriplate som flaps på min Saga 27. ( se bilder)
Med min Yanmar 66 HK ( med turbo) cruser jeg på 10-11 knop , og max er 12,5 .
Platen er festet med mange små 10 mm skruer. ( skruene går opp til nødrors luke/dørk)

Bilder .....

http://sagaforumet.com/phpBB2/album_show_url.php

http://sagaforumet.com/phpBB2/album_cat.php?cat_id=1&sort_method=pic_time&sort_order=DESC&start=16
trosc

InnleggSkrevet: Tir Jun 17, 2008 16:32    Tittel: Svar med Sitat

Hei!
Ang. garantiservice, kan jeg ta det hos Vetusforhandleren i Haugesund, det er ikke noe problem. Verkstedet i Egersund har ordnet alt mht. garantipapirer osv, og når jeg nå har båten hjemme kan jeg forholde meg til forhandleren i Haugesund hvis jeg ønsker det. Det blir litt lettere, for det er en DRØY bit til Egersund, samme hvor glad du er i båtlivet Confused
Bølgene rundt Jærens rev var heftige nok de for en innvandret østlending Cool , men det gikk greit, vi fikk jo følge av Kongeskipet på vei hjem i helga - eller de fikk følge av oss Cool .

Artig å få litt info om flaps, takk til dere! Kommer til å gå igang med dette til høsten, så da begynner masa igjen, om ikke før Laughing

Hilsen Trond
Trudelutt
Site Admin

Ble Medlem: 21 Okt 2004

InnleggSkrevet: Tir Jun 17, 2008 17:53    Tittel: Svar med Sitat

Bare et lite spørsmål til slutt, hvorfor skal du ha mer fart? En skaffer seg da ikke en Saga 27 for fartens skyld? Ellers: Gratulerer med ny motor!

Lars H.
(Saga 27 med Yanmar 44Hp, maxfart 8knop)

Nå i 5 år for Sagafolkets interesser!!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside Hjemmehavn
trosc

InnleggSkrevet: Tir Jun 17, 2008 23:01    Tittel: Svar med Sitat

Jo, takk for det! Neida, du har helt rett, det er mange båter som egner seg mye bedre enn Sagaen til å frese rundt med, så det er ikke det Smile . Men hvis det nå går å tyne ut en knop ekstra ved kun å montere flaps, og turtall og forbruk ellers er det samme, må jeg innrømme at det er litt fristende.
Men det blir ikke noe kjøring i oppoverbakke med gassen i bånn for min del Cool , her skal båtlivet nytes i snekkefart! Synes forøvrig det var flott å få noen nøkterne beskrivelser av fart i forhold til motorstørrelse, da vi også diskuterte dette i forbindelse med motorbyttet. Får en følelse av at det ikke var helt på vidda å gå for 42 hk etter det.

Hilsen Trond Smile
Due

Ble Medlem: 03 Feb 2007

InnleggSkrevet: Ons Jun 18, 2008 22:25    Tittel: Svar med Sitat

Hei trosc.
Varmtvannstank henger der du beskriver at du har dieselvarmer.
Forøvrig en godplass da omgivelsestemperatur på dette stedet er høy lenge etter at motor er stoppet, noe som gjør at en har liten varme lekasje til omgivelsene.
Husker ikke hva den heter men kan undersøke dette.
Det er en kubisk tank og rommer ca 25l. Den kubiske formen gjør at den er "lett" å feste oppunder dørken (var det når motor var ute). Fjernet støyisoleringen der tanken er plasert slik at den komm enda lenger bak, og går klar kjølevanns inntaket med ok margin.
Da vi bare hadde kaltvann ombord, var trykk pumpen plassert i batterirommet og med T-fordeling til toalett og pentry.
På utløps slangen til pumpen er det montert en ny T-fordeling som nå går på BB side i motorrommet til VV-tank. Mellom trykk pumpe og VV-tank er det viktig at det monteres en tilbakeslagsventil (denne kan vannet kun strømme en vei gjennom). Dette fordi at når en varmer vannet i tanken utvider det seg og bygger opp eit trykk, det som kan skje da er at hviss en åpner for kaldt vann renner vannet fra den trykksatte VV-tanken og ut gjennom springen (og en kan skolle seg).
En viktig enhet til er på utløpet av tanken, der må du ha en blandeventil. Denne ventilen blander det varme vannet fra tanken med kaldtvann fra innløpet i tanken. Dette for å mikse til en temperatur under 50grader på springen (husk på at motor kjølevannet er oppmot 80grader, så varmtvannet kan også bli oppmot 80 grader og da brenner du deg hviss det kommer ut i springen).
Fra utløpet på VV-tank går slangen framigjenn på BB side i motorromm til Batteriromm. Her fordeles vannet i en T-fordeling og følger samme vei som kaldtvannet til pentry og toalett.
Håper det hjalp.

Forøvrig er dieselvarmer montert i skott der beina er når en sitter i førersetet.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Hjemmehavn
trosc

InnleggSkrevet: Tor Jun 19, 2008 18:48    Tittel: Svar med Sitat

Flotte greier Very Happy , det hjalp vettu!
Jeg har sett litt på forskjellige tanker, og skal nok få det til på en eller annen måte. Pumpa i vår båt sitter helt framme i rommet foran vanntanken, så jeg vet ikke om den må flyttes, men det finner jeg ut av. Takk for hjelp og gode råd Smile, jeg gyver løs til høsten, når nettene blir lange og kulda setter inn..... Cool

Hilsen Trond
birger

Ble Medlem: 28 Jul 2007

InnleggSkrevet: Ons Jun 25, 2008 23:38    Tittel: Svar med Sitat

Endelig fant jeg igjen sagaforumet på nett! Very Happy Surprised Laughing trodde det har vært stengt. men jeg har vel bare skrevet feil adr. etter at datan ble resatt.
har selv en Saga 8000 med volvo penta mb21 61 hk. marsfart er mellom 7 og 8 knopp, og er fornøyd med det. Det er seilbåtdrev på den. så å bytte til større motor går ikke uten store forandringer. bruker lite diesel og det er fint i disse tider. flaps?, er det mulig å få ut større fart da med så liten motor?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
trosc

InnleggSkrevet: Tor Jun 26, 2008 12:10    Tittel: Svar med Sitat

Hei!
Vel, det er det jeg lurer på jeg også Confused , og verden står ikke og faller med det, Sagaen går veldig fint i 7 knops marsjfart, det var det jeg hadde håpet på når jeg byttet motor, så jeg er fornøyd Cool . Men hvis det nå går an å sette på en flaps, noe som ikke er allverdens jobb, og heller ikke koster allverden, og oppnå kanskje en knop ekstra, vurderer jeg det sterkt. Motoren vil nok uansett ikke ha krefter nok til å få båten opp i mer enn skrogfart (vi målte 8,1 knop på fullt), og ikke har jeg tenkt å presse den til det heller, så da er alternativet å lage skroget lenger. Nå er jo heller ikke planen å rase rundt i fjordene med gassen i bånn, så vi får se på hele greiene hva det blir til. Men jeg leste i et gammelt "Praktisk småbåtliv" om en som hadde montert flaps på en Nidelv 26, og oppnådde 2 knop ekstra. Han hadde riktignok en veldig stor motor i, og båten var mer halvplaner enn snekke, så jeg vet ikke om det er overførbart. Men det er jo noen andre her på forumet som har montert flaps med godt resultat, så jeg skal følge opp litt utover høsten. For det er klart, en flaps gjør jo også at det er adskillig vanskeligere å få krabbeteina ut av propellen igjen, hvis en først har dratt den inn der mener jeg...... Confused
For alle dem som setter kaffen og wienerbrødet i halsen av tanken på å dra teiner med Sagaen kan jeg opplyse om at jeg MÅTTE bruke Sagaen, da sjarken til svigers har landlov, på grunn av motor som svikter (den er gammel Laughing, ), og fordekket fungerte helt fint til det, men det blir ikke en vane.

God sommer til alle Cool

Hilsen Trond
Trudelutt
Site Admin

InnleggSkrevet: Tor Jun 26, 2008 12:53    Tittel: Svar med Sitat

Det er da ikke noe galt med å trekke teiner fra en Saga 27? En har jo båten for å bruke den.
Og Saga 27 har jo til og med blitt levert i en sjarkversjon! (selv om Saga kalte den Saga 27 Sport!)

Flere bilder her.

Lars H.

Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside Hjemmehavn
trosc

InnleggSkrevet: Tor Jun 26, 2008 23:44    Tittel: Svar med Sitat

Jøss, se den du!
Nei, jeg må jo innrømme at det gikk veldig bra å dra teinene med den. Det var litt sjø, så vi gjorde det slik at fatters (styrmann) gikk sakte mot bølgene, mens jeg (dekksgutt) la meg over bøylen foran og tok tak i blåsa med båtshaka. På den måten holdt vi tauet godt unna propellen.
Det har faktisk vært mer styr med sjarken, med vribar propell osv.
Men jeg tenker nok "Admiral Pang" har sine synspunkter på krabbeteiner på soldekket sitt, så det blir nok ikke så vanlig Confused
Ellers holder jeg på med å lage nytt dashbord i forb. med nytt motorpanel, og leter litt etter giveren(e) til dieseltankene. Er det slik at det er givere på begge tankene, eller kun en felles?
Jeg kan kanskje lage en ny tråd på dette Smile ?

Hilsen Trond
Trudelutt
Site Admin

InnleggSkrevet: Fre Jun 27, 2008 00:02    Tittel: Svar med Sitat

Svar om dieselgiver er gitt i den andre tråden.

Lars H.

Til Toppen
Mejalo

Ble Medlem: 15 Aug 2008

InnleggSkrevet: Fre Aug 15, 2008 14:20    Tittel: Ny motor Saga 27 Svar med Sitat

Ny Volvo penta D2 40 i vår Saga 27, 1982 mod. Hadde MD21B som aldri laget problemer, men den begynte å bli gammel. Båten haddenesten 20 år i Mjøsa før den kom i saltvann, så alt var sikkert ok.

D2 40 er på 38 HK og marsfart er gode7 knop ved 2600 o/m, målt med GPS. Topp turtall er 3100 o/m.

Gear 1 / 2,14, propell Radic 17/11 og Pyton Drive fleksibel kobling med lager som tar opp skyvekraften fra propell.
Den gamle motoren gikk vibrasjonsfritt, men den nye går roligere, nesten ingen vibrasjoner ved tomgang og støyen i båten er nå vesentlig redusert. Btydelig bdre enn ventet.

Jeg kunne nå ca.9 knop ved 3800 o/m, med den gamle motoren og nå når jeg 8+ ved 3100 o/m.
Mange sa at D2 40 ble for lten, men saken er at 7 knop marsfart nå oppnås ved 200 o/m lavere turtall.
Etter mitt skjønn passer motoren perfekt til båten, for selv om den kan gå fortere blir det på bekostning av komforten og særlig mye fortere blir det ikke i allefall.
Til Toppen
trosc

InnleggSkrevet: Fre Aug 15, 2008 17:06    Tittel: Svar med Sitat

Hei! Og gratulerer med ny motor Very Happy ! Følelsen av ny motor under gulvet er ubeskrivelig!
Vår nye Vetus (42 hk) går 7 knop på 2400 omdr. og har topp på 8 (3000 omdr.), gear 1 - 2,55, og det er helt som du sier, særlig mye fortere går den ikke uten å sette inn en dobbelt så dyr motor og bygge ut med flaps osv.
Etter å ha lest en del edruelige innlegg ang. fart ser jeg at man tjener 1-2 knop på å gå opp til 70 hk. og blir da mer og mer fornøyd med valget av motor, de knopene trenger jeg ikke Cool . Vetusen går også veldig rolig og fint, og så er det blitt bedre plass i motorrommet, så det er en lek å bytte f.eks impeller eller oljefilter.
For ikke å snakke om dieselforbruket.... Confused

Som du ser av tidligere innlegg har jeg planer om å bygge flaps. Det kommer det nok til å bli noe av også, ikke så mye på grunn av fart, men badeplattforma bak ligger ca. 10 cm. under vannlinja når vi kjører i marsjfart, så denne er nok montert litt for lavt. Dermed blir det nok til å kle inn denne fra undersia og se om "Lorita" (oppkalt etter papegøya til Thor Heyerdahl) letter seg litt i hekken da. Smile

Vennlig hilsen Trond
Mejalo

InnleggSkrevet: Lør Aug 16, 2008 21:19    Tittel: Svar med Sitat

Å løfte hekken hjelper alltid på fart, men man når et punkt hvor det ikke nytter mere.
Viksund 27 Colombie, tror jeg, var navnet på en snekke jeg hadde tidligere. Det var en fin båt som jeg hadde liggende ute hele året i mange år.
BMC 1,5 liter, samme motorvolumet som D2 40, med 36 hk ved 3600o/m, Med andre ord mindre nyttbar effekt enn i D2'en.
Den gikk fort dypt med rompa og for å avhjelpe dette satte jeg på en liten flaps bak i henhold til en tegning jeg fikk.
Farten gikk kanskje opp 05-1 knop, men båten ble dårligere i sjøen. Særlig lei ble den når jeg surfet med i sterk vind, så flapsen ble fjernet neste vår.
Jeg holder til ytterst i Oslofjorden og sjøen kan bli ganske grov og det er utrivelig når båten surfer og ender sidevieis uten at men kan forhindre det.
Sagaen har flaps på roret som jeg fjernet uten at jeg kunne se noen forskjell på farten. Dette var med den gamle motoren på ca. 60 HK.
Saga 27 er forøverig betydelig mere retningsstabil og styrer bedre en Viksund 27. Viksund 27 har kortere og dypere kjøl, mens Saga har dyp kjøl i hele lengden.
Til Toppen
uffe

Ble Medlem: 01 Aug 2006

InnleggSkrevet: Lør Aug 16, 2008 22:18    Tittel: Svar med Sitat

Mejalo skrev:

Sagaen har flaps på roret som jeg fjernet uten at jeg kunne se noen forskjell på farten. Dette var med den gamle motoren på ca. 60 HK.

Det lyder meget interessant "Mejalo". Jeg har også tænkt på at fjerne rorflapsene. For jeg tror ikke, at de har nogen betydning for farten. Jeg har en teori om, at båden måske vil blive mindre styrefølsom ved vægtændring under sejlads, hvis de fjernes. Alle Sagaejere kender problemet, når konen går hen for at lave kaffe, mens vi sejler Very Happy.
Har du bemærket nogen forandring i styrefølsomhed, efter du har fjernet flapsene??
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Hjemmehavn
Mejalo

InnleggSkrevet: Søn Aug 17, 2008 10:25    Tittel: Svar med Sitat

Hei.
Jeg har ikke noen nøyaktige data å komme med der, men jeg fjernet flapsen på roret nettop av den grunnen.
Båten styrer fremdeles til styrbord hvis jeg forlater styreposisjonen og flytter vekt til babord side.
Flapsen vil være med på å trykke hekken sideveis hvis båten får en vinkel i forhold til horisontal planet og jeg tenkte flapsen ville forsterke problemet.
Jeg har vært med ombord i flere snekker med flaps og felles for dem alle er at du kan styre ved å bevege seg fra side til side. Går det riktig fort kan det bil ganske skummelt.
Kontaktet Sagaboats og forhørte meg, og de mente at flapsen ikke hadde noen effekt med de mindre motorene. Det var først ved over 8 knop at det ble nevneværdige forskjeller og som nevnt tidligere, jeg fjernet dem da båten hadde 60hk uten at jeg målte noen forskjell.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Sagaforumet Forum Hovedsiden -> Åpent forum, for Sagabåtstoff Alle klokkeslett er CET (Europa, sommertid)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Copyright sagaforumet.com. Innlegg fra forumet kan kun benyttes i andre sammenhenger etter avtale med forfatter av innlegget.
Annet innhold etter avtale med sagaforumet.com.

phpBB.no - Norsk phpBB support