Sagaforumet Forum Hovedsiden Sagaforumet
24 okt. 2009, 5 år for alle Sagabåtinteresserte

AlbumAlbum  HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

HT - Kalesje Saga 27

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Sagaforumet Forum Hovedsiden -> Åpent forum, for Sagabåtstoff
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Snusen

Ble Medlem: 28 Apr 2010

InnleggSkrevet: Lør Jul 31, 2010 18:39    Tittel: HT - Kalesje Saga 27 Svar med Sitat

Kalesjen til min Saga 27 AC `86 har sett sine beste dager. Regner derfor med å bestille ny i løpet av vinteren.

På styrbord side av HT kalesjen har jeg montert noen "klaffer" som gjør at denne bare er å vippe opp. Snaut halve åpningen blir da nettopp åpen. Resterende del av kalesjen er veldig tight og er vanskelig å åpne.

Grunnet støy, sol og lys ønsker jeg på enklest mulig måte å kunne åpne hele HT kalesjen. Er det noen som har sett noen "geniale" patenter på dette?

Hovedkalesjen er også rimelig trang. Det kan være vanskelig med knepping osv. Mistenker at dette kan skyldes vask i for høy temp. eller lignende fra tidligere eier?

Henrik S.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
abro

Ble Medlem: 07 Mai 2007

InnleggSkrevet: Lør Jul 31, 2010 19:18    Tittel: Svar med Sitat

Hei!

Du får kjøpt slike hurtigåpnere som er på styrbord siden fra Saga. Koster ca 800 kr (sjekk nettsiden til Saga). Monter disse på babord side (ta av "knottene" til å feste kalesjen) og bruk en strikk el lign for å "samle" kalesjen midt i åpningen du får på HT. Letteste løsningen tror jeg. Jeg skal bestille slike, samt ny kalesje fra Saga selv i vinter. Lykke til. Finner du på en bedre og enklere løsning håper jeg du sier fra, så kan jeg prøve det og:-)

Mvh

Anders
Due

Ble Medlem: 03 Feb 2007

InnleggSkrevet: Søn Aug 01, 2010 12:39    Tittel: Svar med Sitat

Hei.
Eg pleide å åpne på styrbord side og ta av disse klaffene. Rullet så sammen kalæsjen runt trespilene i taket mot babord. Lot alle knapprne mot babord stå på, rullen passet fint ned mellom håndrekke og forhøyning i hardtopp. Klaffene ble lagt under fotbrett så da var alt stablet bort.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Hjemmehavn
Gurine

Ble Medlem: 02 Jun 2005

InnleggSkrevet: Søn Aug 01, 2010 16:11    Tittel: Svar med Sitat

Takk "Due"! Da slipper man også at kalesjen "tar av" med vind fra babord. Dette skal prøves på neste tur! (Hvis vi får vær til å åpne takkalesjen, da...)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Hjemmehavn
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Sagaforumet Forum Hovedsiden -> Åpent forum, for Sagabåtstoff Alle klokkeslett er CET (Europa, sommertid)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Copyright sagaforumet.com. Innlegg fra forumet kan kun benyttes i andre sammenhenger etter avtale med forfatter av innlegget.
Annet innhold etter avtale med sagaforumet.com.

phpBB.no - Norsk phpBB support