| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Snusen
Ble Medlem: 28 Apr 2010 Innlegg: 6
|
Skrevet: Lør Jul 31, 2010 18:39 Tittel: HT - Kalesje Saga 27 |
|
|
Kalesjen til min Saga 27 AC `86 har sett sine beste dager. Regner derfor med å bestille ny i løpet av vinteren.
På styrbord side av HT kalesjen har jeg montert noen "klaffer" som gjør at denne bare er å vippe opp. Snaut halve åpningen blir da nettopp åpen. Resterende del av kalesjen er veldig tight og er vanskelig å åpne.
Grunnet støy, sol og lys ønsker jeg på enklest mulig måte å kunne åpne hele HT kalesjen. Er det noen som har sett noen "geniale" patenter på dette?
Hovedkalesjen er også rimelig trang. Det kan være vanskelig med knepping osv. Mistenker at dette kan skyldes vask i for høy temp. eller lignende fra tidligere eier?
Henrik S. |
|
| Til Toppen |
|
 |
abro

Ble Medlem: 07 Mai 2007 Innlegg: 18Båttype : Saga 27ac 92 modell
|
Skrevet: Lør Jul 31, 2010 19:18 Tittel: |
|
|
Hei!
Du får kjøpt slike hurtigåpnere som er på styrbord siden fra Saga. Koster ca 800 kr (sjekk nettsiden til Saga). Monter disse på babord side (ta av "knottene" til å feste kalesjen) og bruk en strikk el lign for å "samle" kalesjen midt i åpningen du får på HT. Letteste løsningen tror jeg. Jeg skal bestille slike, samt ny kalesje fra Saga selv i vinter. Lykke til. Finner du på en bedre og enklere løsning håper jeg du sier fra, så kan jeg prøve det og:-)
Mvh
Anders _________________ Saga 27 - "Juus" |
|
| Til Toppen |
|
 |
Due

Ble Medlem: 03 Feb 2007 Innlegg: 45Båttype : |Saga 27
|
Skrevet: Søn Aug 01, 2010 12:39 Tittel: |
|
|
Hei.
Eg pleide å åpne på styrbord side og ta av disse klaffene. Rullet så sammen kalæsjen runt trespilene i taket mot babord. Lot alle knapprne mot babord stå på, rullen passet fint ned mellom håndrekke og forhøyning i hardtopp. Klaffene ble lagt under fotbrett så da var alt stablet bort. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gurine
Ble Medlem: 02 Jun 2005 Innlegg: 28Båttype : Saga 27 AC '86mod, Yanmar 4JH HTE 66hp
|
Skrevet: Søn Aug 01, 2010 16:11 Tittel: |
|
|
Takk "Due"! Da slipper man også at kalesjen "tar av" med vind fra babord. Dette skal prøves på neste tur! (Hvis vi får vær til å åpne takkalesjen, da...) _________________ Med båthilsen
Bjørn Edvard Kvernenes
) |
|
| Til Toppen |
|
 |
|