Sagaforumet Forum Hovedsiden Sagaforumet
24 okt. 2009, 5 år for alle Sagabåtinteresserte

AlbumAlbum  HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Montere septik!

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Sagaforumet Forum Hovedsiden -> Åpent forum, for Sagabåtstoff
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Snusen

Ble Medlem: 28 Apr 2010

InnleggSkrevet: Man Mai 24, 2010 23:05    Tittel: Montere septik! Svar med Sitat

Som nevnt i kjøp/salg tråden, har jeg kjøpt meg Saga 27.

Desverre er det ikke montert septik i denne, noe jeg ønsker å ha på plass.

Mitt spørsmål er som følger:
-Kan septiken monteres når båten ligger på vann, eller må dette gjøres på land?
Ser for meg å bruke samme "avløpshullet" fra septikken som i dag brukes fra sjøvannstoalettet, dersom ikke dette er uklokt!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
stuhag

Ble Medlem: 26 Mai 2008

InnleggSkrevet: Tir Mai 25, 2010 13:00    Tittel: Svar med Sitat

Du bør nok ha båten på land ja.

Skriggjennomføringen sitter vel som hos de fleste, under vannlinjen og da blir det vått ombord om du har den liggende på sjøen Smile

Har selv den motsatte varianten, har fjernet en gammel toalettløsning og står igjen med septiken.. den får stå til båten kommer på land igjen.
Tør ikke engang begynne å rote med slangene til dette...

Hos meg sitter septiken under setet bak førerplassen.
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Hjemmehavn
trosc

Ble Medlem: 04 Apr 2008

InnleggSkrevet: Ons Mai 26, 2010 08:52    Tittel: Svar med Sitat

Hei!
Hvis du har skrog-gjennomføring fra før med samme diameter skulle det vel ikke være noe i veien for å benytte denne, og så sant denne stenger helt bør det kunne kobles om mens båten ligger på sjøen.
Hvor ser du for deg at septikktanken skal plasseres, og hvor er skrog-gjennomføringen plassert?
Hos meg er gjennomføringen på styrbord side, rett ved siden av batterikassa, og tanken ligger rett over, altså oppå dørken - under plata du kan stå på når du kjører. Det gjør at jeg ikke trenger pumpe for å tømme tanken, jeg bare åpner krana så renner/suges det ut.
Det kan jo hende at du trenger pumpe ut fra tanken, men alt dette kan ordnes mens båten ligger på vannet så sant krana stenger helt.

Hilsen Trond Smile
Snusen

Ble Medlem: 28 Apr 2010

InnleggSkrevet: Ons Mai 26, 2010 21:46    Tittel: Svar med Sitat

trosc skrev:
Hei!
Hvis du har skrog-gjennomføring fra før med samme diameter skulle det vel ikke være noe i veien for å benytte denne, og så sant denne stenger helt bør det kunne kobles om mens båten ligger på sjøen.
Hvor ser du for deg at septikktanken skal plasseres, og hvor er skrog-gjennomføringen plassert?
Hos meg er gjennomføringen på styrbord side, rett ved siden av batterikassa, og tanken ligger rett over, altså oppå dørken - under plata du kan stå på når du kjører. Det gjør at jeg ikke trenger pumpe for å tømme tanken, jeg bare åpner krana så renner/suges det ut.
Det kan jo hende at du trenger pumpe ut fra tanken, men alt dette kan ordnes mens båten ligger på vannet så sant krana stenger helt.

Hilsen Trond Smile

Takk for tipset, denne plasseringa synes jeg virker fornuftig, skal sjekke litt nærmere rundt dette!

Henrik
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Sagaforumet Forum Hovedsiden -> Åpent forum, for Sagabåtstoff Alle klokkeslett er CET (Europa, sommertid)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Copyright sagaforumet.com. Innlegg fra forumet kan kun benyttes i andre sammenhenger etter avtale med forfatter av innlegget.
Annet innhold etter avtale med sagaforumet.com.

phpBB.no - Norsk phpBB support