|
Sagaforumet 24 okt. 2009, 5 år for alle Sagabåtinteresserte
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Snusen
Ble Medlem: 28 Apr 2010 Innlegg: 6
|
Skrevet: Man Mai 24, 2010 23:05 Tittel: Montere septik! |
|
|
Som nevnt i kjøp/salg tråden, har jeg kjøpt meg Saga 27.
Desverre er det ikke montert septik i denne, noe jeg ønsker å ha på plass.
Mitt spørsmål er som følger:
-Kan septiken monteres når båten ligger på vann, eller må dette gjøres på land?
Ser for meg å bruke samme "avløpshullet" fra septikken som i dag brukes fra sjøvannstoalettet, dersom ikke dette er uklokt! |
|
| Til Toppen |
|
 |
stuhag

Ble Medlem: 26 Mai 2008 Innlegg: 124Båttype : Saga 27 AC 1974, Yanmar 52hk, 2009
|
Skrevet: Tir Mai 25, 2010 13:00 Tittel: |
|
|
Du bør nok ha båten på land ja.
Skriggjennomføringen sitter vel som hos de fleste, under vannlinjen og da blir det vått ombord om du har den liggende på sjøen
Har selv den motsatte varianten, har fjernet en gammel toalettløsning og står igjen med septiken.. den får stå til båten kommer på land igjen.
Tør ikke engang begynne å rote med slangene til dette...
Hos meg sitter septiken under setet bak førerplassen. _________________ --------------
S. Hagen |
|
| Til Toppen |
|
 |
trosc
Ble Medlem: 04 Apr 2008 Innlegg: 128Båttype : Saga 27 AC
|
Skrevet: Ons Mai 26, 2010 08:52 Tittel: |
|
|
Hei!
Hvis du har skrog-gjennomføring fra før med samme diameter skulle det vel ikke være noe i veien for å benytte denne, og så sant denne stenger helt bør det kunne kobles om mens båten ligger på sjøen.
Hvor ser du for deg at septikktanken skal plasseres, og hvor er skrog-gjennomføringen plassert?
Hos meg er gjennomføringen på styrbord side, rett ved siden av batterikassa, og tanken ligger rett over, altså oppå dørken - under plata du kan stå på når du kjører. Det gjør at jeg ikke trenger pumpe for å tømme tanken, jeg bare åpner krana så renner/suges det ut.
Det kan jo hende at du trenger pumpe ut fra tanken, men alt dette kan ordnes mens båten ligger på vannet så sant krana stenger helt.
Hilsen Trond  _________________ Trond37 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Snusen
Ble Medlem: 28 Apr 2010 Innlegg: 6
|
Skrevet: Ons Mai 26, 2010 21:46 Tittel: |
|
|
| trosc skrev: | Hei!
Hvis du har skrog-gjennomføring fra før med samme diameter skulle det vel ikke være noe i veien for å benytte denne, og så sant denne stenger helt bør det kunne kobles om mens båten ligger på sjøen.
Hvor ser du for deg at septikktanken skal plasseres, og hvor er skrog-gjennomføringen plassert?
Hos meg er gjennomføringen på styrbord side, rett ved siden av batterikassa, og tanken ligger rett over, altså oppå dørken - under plata du kan stå på når du kjører. Det gjør at jeg ikke trenger pumpe for å tømme tanken, jeg bare åpner krana så renner/suges det ut.
Det kan jo hende at du trenger pumpe ut fra tanken, men alt dette kan ordnes mens båten ligger på vannet så sant krana stenger helt.
Hilsen Trond  |
Takk for tipset, denne plasseringa synes jeg virker fornuftig, skal sjekke litt nærmere rundt dette!
Henrik |
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
Copyright sagaforumet.com.
Innlegg fra forumet kan kun benyttes i andre sammenhenger etter avtale med forfatter av innlegget.
Annet innhold etter avtale med sagaforumet.com.
phpBB.no - Norsk phpBB support