|
Sagaforumet 24 okt. 2009, 5 år for alle Sagabåtinteresserte
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
skille
Ble Medlem: 09 Apr 2008 Innlegg: 14
|
Skrevet: Tir Mar 02, 2010 20:30 Tittel: Lydisolering 310/315 |
|
|
Hei,
Vi har en 2008 modell 310. Jeg mener jeg har lest at en av forbedringene på SAGA 310/315 i 2009 forhold til de tidligere modellene er at de har jobbet mer med lyddemping. Er det noen som vet hva som er gjort de siste årene for å ytterligere redusere støyen i 310/315, eller hva som evt. kan ha effekt for å redusere støy? Motorstøyen er jo ikke akkurat plagsom, men hvis det med noen relativt enkle grep er mulig å dempe støyen en db eller to så er det interessant. |
|
| Til Toppen |
|
 |
ovrebotten
Ble Medlem: 21 Jul 2009 Innlegg: 28Båttype : Saga 315, 2005 modell
|
Skrevet: Man Mar 22, 2010 20:30 Tittel: støy |
|
|
Hei,
Det stod en artikkel i båtmagasinet for en stund tilbake om dette med støy. Det var ikke så mye bilder, men det var en kar der som anbefalte:
at åpne rom nære støykilden bør isoleres slik at de ikke gir resonans og virker som forsterker.
Eg har kjøpt meg en del matter og har begynt å putte dem her og der for å prøve meg frem. De e jo ikkje så dyre.
Aktenfor dieseltanken er det en sprekk, likeledes et rom over dieseltanken og salongen. Her har jeg stukket ned en del matter.
Under kjøkkenbenken, mellom vanntank og skrog er det også mye volum, likeledes over vanntanken. Eg har lagt inn noen matter der også, men holder meg unna de varmeste rørene.
Nederste delen av skottet foran motoren, under luka er ikke støyisolert hos meg. Ikke på motsatt side (nede i luka, under senga) heller.
Og så skal eg gå over alle skøyter av isolering i motorrom for å sjekke dem. Kanskje også å isolere mer i lasterommet mot motorrom siden det er tynnest der. Eg e vel halveis med det eg tenkte å teste og tror det er blitt litt bedre . Andre som har tips?
Ellers så skal eg på onsdag bytte fra 4 til 5 bladet propell og det skal vist hjelpe iht Saga. Det har nok du allerede.
På lange turer kan nok Boose noice cancelling headsettene Quite Comfort 3 eller 15 være løsningen. All mørk bakgrunnsstøy forsvinner, mens tale går rett igjennom filteret. EStøykanselleringen kan brukes uten ledning tilkoblet, en må ikke høre på musikk heller. Eg testa QC 3 i båten og all mørk lyd forsvann. Meget bra altså. Eg skal QC 15 (sitter og dekker bedre) uansett fordi de kan brukes på fly m.m. |
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
Copyright sagaforumet.com.
Innlegg fra forumet kan kun benyttes i andre sammenhenger etter avtale med forfatter av innlegget.
Annet innhold etter avtale med sagaforumet.com.
phpBB.no - Norsk phpBB support