Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
MickePorsgrunn

Ble Medlem: 24 Jun 2012 Innlegg: 138Båttype : Saga 27 1973, Yanmar 3HM
Bosted: Skien
|
Skrevet: Man Okt 15, 2012 23:19 Tittel: |
|
|
Tipset med en primer, er hvis du IKKE fjerner alt bunnstoff!
Jeg snakket med teknisk avdeling på Jotun ifjor, og de garanterte at slik primer fester seg til det som sitter der fra før, og at det lager et noenlunda vanntett skikt. Men det er ikke like bra som å fjerne alt og så ha på "antipest" (2-komp) men det er nok ganske bra samenlignet med å bare smøre på noe nytt utenpå det gamle. Når man ikke vet hva som er på fra før.
Jeg tenkte ta en lignende behandling på min Saga 27 til våren, forrige båt var en IF (seilbåt)
Ja, jeg er en inbitt seiler som måtte bite i det "sure eplet" å skaffe meg snekke pga familien. Må si at jeg er "skummelt" fornøyd med byttet!
Stortrives med Saga'n min!  |
|
Til Toppen |
|
 |
Trudelutt Site Admin

Ble Medlem: 21 Okt 2004 Innlegg: 1215Båttype : Saga 27 1986, Yanmar 4JHE 44Hp
Bosted: Skjetten
|
Skrevet: Tir Okt 16, 2012 08:57 Tittel: |
|
|
Det var nytt for meg. Så langt jeg har forstått det er det kun 2-komp epoxy som gir en "vanntett" beskyttelse. Og dersom bunnstoffet ikke flasser av, er det med svært stor sannsynlighet allerede utført slik behandling på skroget. Bunnstoff sitter dårlig på gealcoat. Kan du huske hva denne primeren heter? Og ikke kan jeg forstå hvorfor ikke nytt bunnstoff skulle feste på gammelt bunnstoff. _________________ "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27)
Lars H. Helgesen
http://trudelutt.com http://oljepionerene.no http://baatplassen.no Skipshunden Max |
|
Til Toppen |
|
 |
MickePorsgrunn

Ble Medlem: 24 Jun 2012 Innlegg: 138Båttype : Saga 27 1973, Yanmar 3HM
Bosted: Skien
|
Skrevet: Tir Okt 16, 2012 17:37 Tittel: |
|
|
Husker ikke hva det hette. Men det var fordi jeg ikke visste hvilket bunnstoff som var brukt fra før. Jotun garanterte da vedheft på det gamle bunnstoffet. I tillegg er det en slags aluminiumsmaling (ble sølvfarget) som også er vanntett. Ikke like god som 2-komp, men allikevel vanntett. |
|
Til Toppen |
|
 |
Sondrecb

Ble Medlem: 18 Sep 2012 Innlegg: 253Båttype : Saga 27 AC '87
Bosted: Lommedalen
|
Skrevet: Ons Okt 17, 2012 17:57 Tittel: |
|
|
Mye å tenke på skjønner jeg, men jeg vet ikke helt hva jeg gjør til våren enda. Om det blir skraping eller sandblåsing er jeg ikke sikker på - litt avhengig av pris også. Ser forresten at under det tjukke klumpete laget (som enkelte steder skaller av) er det et blått lag som ser mye glattere ut.
Har i dag tømt vann/olje/diesel som lå i bunn av motorrommet, fikk sugd opp nesten 10 liter med en oljesugepumpe (for det meste vann)...
Fikk også ladet batteriene litt, men de (forburksbatteriene er 9 år gamle så de skal nok ut...)
Fikk tatt ut det gamle kjøleskapet og målt litt, håper å få plass til et Waeco CR 65, ser ut til at det skal kunne gå men er enda ikke sikker... Om noen har noen store motforestillinger på Waeco CR 65 (4 379,-) http://seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=48203 så nøl ikke med å si i fra
 _________________
Sondre B
Skipper på ELSI
(xLandkrabbe) Nå 5. sesong på sjøen |
|
Til Toppen |
|
 |
Sondrecb

Ble Medlem: 18 Sep 2012 Innlegg: 253Båttype : Saga 27 AC '87
Bosted: Lommedalen
|
|
Til Toppen |
|
 |
Trudelutt Site Admin

Ble Medlem: 21 Okt 2004 Innlegg: 1215Båttype : Saga 27 1986, Yanmar 4JHE 44Hp
Bosted: Skjetten
|
Skrevet: Fre Okt 19, 2012 14:06 Tittel: |
|
|
Hei.
Det som er viktig å tenke på med et kjøleskap som står på hele tiden, er at strømforbruket er lavest mulig. Nå angis dette forskjellig på de to skapene, men ut fra det som står (uten å ha sett full spesifikasjon), bruker Isotherm-skapet mye mindre strøm. Det er oppgitt til å bruke (gjennomsnitt/max) 0,7/2,7A, mens Waeco-skapet er oppgitt med et effektbehov på 45W som gir 3,75A. Selv om det er maxverdien, er det 28% høyere enn for maxverdien til Isotherm-skapet.
Lars H. _________________ "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27)
Lars H. Helgesen
http://trudelutt.com http://oljepionerene.no http://baatplassen.no Skipshunden Max |
|
Til Toppen |
|
 |
Sondrecb

Ble Medlem: 18 Sep 2012 Innlegg: 253Båttype : Saga 27 AC '87
Bosted: Lommedalen
|
Skrevet: Fre Okt 19, 2012 14:35 Tittel: |
|
|
Kloke ord Lars!
Strøm er nok en meget viktig faktor, kommer til å kjøpe nye forbruksbatterier, men det blir ikke mer enn 2 og det er nok en del annet som trekker strøm også. Ønsker jo at en helg på en holme skal kunne holde kjøleskapet i gang uten å tømme batteriene..
Begyner å helle mot Isotherm merker jeg - kald øl er viktig, selv om det ikke er så viktig på søndag ettermiddag
Edit:
Fant dette hos Waeco.com.au
1.6 Ah/h at 25 °C
1.9 Ah/h at 32 °C
both at 5 °C food, -18 °C freezer temp.
http://www.waeco.com.au/products5.asp?id=339&catId=57&subCatId=61&subCatId2=72 _________________
Sondre B
Skipper på ELSI
(xLandkrabbe) Nå 5. sesong på sjøen |
|
Til Toppen |
|
 |
Trudelutt Site Admin

Ble Medlem: 21 Okt 2004 Innlegg: 1215Båttype : Saga 27 1986, Yanmar 4JHE 44Hp
Bosted: Skjetten
|
Skrevet: Fre Okt 19, 2012 14:45 Tittel: |
|
|
Hei igjen
Der kom du meg i forkjøpet, jeg brukte litt tid på kalkulatoren, men her er mine utregninger og konklusjon:
Nå har jeg også kikket litt rundt hva 45W (tilsv. 3,75A) for Waeco-skapet står for, og det er helt klart maxverdien. Og så fant jeg at det tydeligvis går i 27% av tiden ved 20-25gr. Dette betyr at det bruker 24Ah i døgnet. Isotherm-skapet er oppgitt til 0,7A i gjennomsnitt (tilsvarer 26% driftstid). Dette gir et døgnforbruk på 17Ah, altså 7Ah mer pr døgn! Jeg ville valgt Isothemp- skapet.
Men er du helt sikker på at du får plass til så stort skap? Jeg nøyde meg med 49 liters varianten fra Isotemp (som har ennå lavere strømforbruk).
Lars H. _________________ "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27)
Lars H. Helgesen
http://trudelutt.com http://oljepionerene.no http://baatplassen.no Skipshunden Max |
|
Til Toppen |
|
 |
Sondrecb

Ble Medlem: 18 Sep 2012 Innlegg: 253Båttype : Saga 27 AC '87
Bosted: Lommedalen
|
Skrevet: Fre Okt 19, 2012 18:18 Tittel: |
|
|
De målene jeg har tatt så går det 53 cm inn før dieselpåfyllingsrøret sperrer innerst til venstre.
Isotherm kjøleskapet har en dybde inn på 46,5 cm, i tillegg så skrår den bort fra der hvor dieselpåfyllingsrøret går.
Høyden er ok, men utfordringen blir bredden. Må nok ha ha/ta 1 cm av listen til skuffene, eventuelt slipe en millimeter eller to på baksiden, slik at listen til skuffene kan monteres over rammen til kjøleskapet der hvor de overlapper. Fra listen til skuffene er det 49 cm, bredden på rammen er 49,2 cm. Så hvis jeg får lurt/slipt til baksiden på listen slik at den går over rammen så skal jeg vel få 1 - 1,5 cm margin på venstresiden...
Hvis jeg har skjønt måltegningen riktig
http://www.seatronic.no/pdf/isotherm/CR65.pdf
Men jeg ser jo også fordelen med 49L skapet, går rett inn i eksisterende hull og ingen modifikasjoner er nødvendig, i tillegg til lavere forbruk. Men nå er vi en familie med 2 voksne og 2 barn (8 og 4 år til sommeren) og en 12 år gammel hund, holder det da med 49 liter eller er de 16 literene ekstra vært sin vekt i gull? Det er jo ølen som først ryker ut er jeg redd, hjelper ikke å være skipper da...  _________________
Sondre B
Skipper på ELSI
(xLandkrabbe) Nå 5. sesong på sjøen |
|
Til Toppen |
|
 |
Sondrecb

Ble Medlem: 18 Sep 2012 Innlegg: 253Båttype : Saga 27 AC '87
Bosted: Lommedalen
|
Skrevet: Søn Okt 21, 2012 17:06 Tittel: |
|
|
Har nå tilbragt noen timer i båten på en søndag.
Har da som tipset tildligere, ladet batteriene fullt og koblet av alle kabler.
Tømt ca. 1,5 liter gruff fra bunn av motorrommet.
Plassert en fuktoppsamler i motorrommet.
Kjørt varmeovn i for og akterkabin noen timer hver.
Demontert anker fra ankervinsj og msurt rullen på vinsjen med fett.
Sjekket og etterfylt smørekopper til ror og aksling.
Fortsatt feilsøking på dieselvarmeren. Blåst rent (luft på boks) inntaket i tanken (hørte det boble i tanken). tatt av slanger på dieselpumpen vil varmeren. Prøvd å blåse rent inn mot pumpen, da fungerte pumpen (pulspumping) Men med en gang jeg monterte slangen mot tanken på kom det ikke lenger noe ut av pumpen (sugde frem diesel i slangen før jeg koblet sammen, men kan være luft).
Er litt usikker på (siden det for noen år siden var dieseldyr og rensing av tank). Varmeren har ikke vært i bruk de siste årene etter det så det kan være at pumpen ikke er helt ok eller at det fortsatt er mye gruff i tanken, glasset i vannutskillerfilteret kan antyde et det er mye vann i tanken.
Hvor finner jeg kranene som kan åpnes i bunn av tankene, kan være artig å se hva som kommer ut der
Jeg lurer også på om noen kan si meg om denne sikringen er gåen (forutsatt at det er en sikring):
Det vil i såfall forklare hvorfor jeg må skru på forbruksbatteriene for å få startet...  _________________
Sondre B
Skipper på ELSI
(xLandkrabbe) Nå 5. sesong på sjøen |
|
Til Toppen |
|
 |
Trudelutt Site Admin

Ble Medlem: 21 Okt 2004 Innlegg: 1215Båttype : Saga 27 1986, Yanmar 4JHE 44Hp
Bosted: Skjetten
|
Skrevet: Søn Okt 21, 2012 19:37 Tittel: |
|
|
Den sikringen ser sannelig ut som det er brudd i. Der pilen peker er det vel ganske tydelig at sikringen er avbrent? Koble fra den ene kabelen og mål over sikringen med et multimeter om det er brudd eller full forbindelse i den. Sitter denne sikringen mellom startbatteriet og starteren? I så fall er 300A i det minste laget. Dessuten er det ikke vanlig å ha noen sikring der i det hele tatt, selv om noen har det.
 _________________ "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27)
Lars H. Helgesen
http://trudelutt.com http://oljepionerene.no http://baatplassen.no Skipshunden Max |
|
Til Toppen |
|
 |
Sondrecb

Ble Medlem: 18 Sep 2012 Innlegg: 253Båttype : Saga 27 AC '87
Bosted: Lommedalen
|
Skrevet: Søn Okt 21, 2012 21:00 Tittel: |
|
|
Mest sannsynlig går den til starter og tenning. Heldigvis gir også forbruksbatteriene strøm dit også når bryteren deres slått på, første gang jeg så den sikringen var i dag, vet ikke om den har noe med baugpropellen å gjøre. Uansett så slår ikke tenningen seg på før forbruksbatteriene er slått på...
Hvis jeg skal fortsette å ha sikring der, hvor stor bør den være?
Har noen noen anbefalninger på forbruksbatterier vanlig bly vs AGM?
Har nå 2x80A til forbruk som er 9 år gamle - gjerne noen tips til hva jeg bør bytte til og hvor mye bør jeg ha av A.
En "blybatteriekspert" mente at det ikke er behov for AGM i snekke da største forskjellen var at de tålte slag og risting mye bedre enn trad. bly. Mens jeg leser at mens et trad. bly batt må lades ved 80% behøver ikke et AGM batteri lades før 50%.
Jeg blir litt forvirret - reklameteksten for AGM sier jo at jeg kan kjøre mye lenger på strøm før jeg må lade kontra trad. bly, og det er for meg en stor forskjell. Eller er jeg helt på jordet???
PS! Jeg eier ikke talent i elektronikk  _________________
Sondre B
Skipper på ELSI
(xLandkrabbe) Nå 5. sesong på sjøen |
|
Til Toppen |
|
 |
Trudelutt Site Admin

Ble Medlem: 21 Okt 2004 Innlegg: 1215Båttype : Saga 27 1986, Yanmar 4JHE 44Hp
Bosted: Skjetten
|
Skrevet: Søn Okt 21, 2012 21:24 Tittel: |
|
|
Dersom du skal skifte sikringen og lurer på om den skal være større enn 300A, må du først finne ut hva den sikrer. Du nevner baugpropell, og det er ikke usannsynlig at det er det den skal sikre. Men du får følge ledningene og se hvor de går. Går de til baugpropellen, er størrelsen avhengig av hvor kraftig baugpropell du har.
Med de to små batteriene du nå har som har den aktverdige alderen på 9 år, er de nok modne for utskifting uansett hvor godt vedlikehold de har fått. AGM eller "vanlige" batterier? Tja, AGM er mye dyrere, men de kan tappes ned mer enn et "vanlig" batteri som det sies kan tappes ned med 50%.
Selv har jeg heller valgt en stor batteribank (3x115Ah) med "vanlige" batterier slik at jeg omtrent aldri tapper de ned med mer enn 30-40%. Det gir laaaang levetid. Og da er de temmelig friske i henimot 10år.
Hvilket fabrikat du skal velge, tør jeg ikke si noe om. Jeg har ikke fulgt med i slike diskusjoner da mine batterier kun er 5 år nå. Så det er lenge til jeg har tenkt å bytte og må velge fabrikant. _________________ "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27)
Lars H. Helgesen
http://trudelutt.com http://oljepionerene.no http://baatplassen.no Skipshunden Max |
|
Til Toppen |
|
 |
Sondrecb

Ble Medlem: 18 Sep 2012 Innlegg: 253Båttype : Saga 27 AC '87
Bosted: Lommedalen
|
Skrevet: Man Okt 22, 2012 07:47 Tittel: |
|
|
Det så meget bra ut, var noe sånt jeg også har tenkt på. Nå er startbatteriet inne i den store kassen og jeg ønsker å flytte det ut til høyre hvor det skal være plass, akkurat som på bilde, så jeg kan få 3 forbruksbatterier i den store kassen.
Er det noe annet som anbefales, er ikke lader, landstrøm eller noe å denne. Vil ha landstrøm opplegg med lader og gjerne noe som gir meg info om batteriets tilstand, batterivakt? Det er mye å ta tak i... og mye som er nytt for meg  _________________
Sondre B
Skipper på ELSI
(xLandkrabbe) Nå 5. sesong på sjøen |
|
Til Toppen |
|
 |
Trudelutt Site Admin

Ble Medlem: 21 Okt 2004 Innlegg: 1215Båttype : Saga 27 1986, Yanmar 4JHE 44Hp
Bosted: Skjetten
|
Skrevet: Man Okt 22, 2012 09:19 Tittel: |
|
|
Dersom du ser på bildet mitt i forrige innlegg, ser du at jeg har støpt fast en kasse (som jeg laget av glassfiber) ved siden av hovedkassen for batteriene. Dersom du har tenkt å bytte ut skroggjennomføringen for septik, anbefaler jeg deg å gjøre det før du lager en slik kasse. Med kasse først, må du være dobbelt slangemenneske for å komme til gjennomføringen. Jeg burde bytte gjennomføringen selv og GRUER meg til jobben!.
Når det gjelder lader og landstrøm er det et stort lerret å bleke med utrolig mye å velge i. Det får vi ta senere. For å holde kontroll med forbruket, er imidlertid et såkalt battmeter en nyttig sak. Selv har jeg et av de rimeligste på markedet, BM1 fra Nasa som jeg kjøpte hos Seatronic (som er den forhandleren av elektriske duppeditter jeg vil anbefale).
Et slikt battmeter viser spenningen på batteriet, strømmen som går inn (lading) eller ut (forbruk) av batteriet og hvor mange amperetimer (Ah) du til en hver tid har igjen i batteriet.
Lars H. _________________ "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27)
Lars H. Helgesen
http://trudelutt.com http://oljepionerene.no http://baatplassen.no Skipshunden Max |
|
Til Toppen |
|
 |
Sondrecb

Ble Medlem: 18 Sep 2012 Innlegg: 253Båttype : Saga 27 AC '87
Bosted: Lommedalen
|
Skrevet: Man Okt 22, 2012 21:16 Tittel: |
|
|
Synd de ikke har lørdagsåpent...
Ref. sikring og QL CT600 baugpropell (stemmer bra med koblingsskjemaet plasseringen av sikringen) der står det i manualen: recommended fuse amp: 350. Så da får jeg gå opp et hakk der. _________________
Sondre B
Skipper på ELSI
(xLandkrabbe) Nå 5. sesong på sjøen |
|
Til Toppen |
|
 |
Sondrecb

Ble Medlem: 18 Sep 2012 Innlegg: 253Båttype : Saga 27 AC '87
Bosted: Lommedalen
|
Skrevet: Tir Okt 23, 2012 21:45 Tittel: |
|
|
Har bestemt meg for å tømme tankene og få rengjort dem.
Det har vært nevnt noen tappekraner i bunn av tankene, noen som vet hvor de er lokalisert?
Tankmåleren står akkurat over reserven (på det grønn rett før det røde feltet) noen antakelser over hvor mange liter det kan være, 50 - 100 liter?
Ellers noen tips angående rengjøring av tank, hadde håpet å slippe, men vannutskillerfilteret ble ble fullt av guffe nesten med en gang etter at jeg byttet og rengjorde det. Gjør jeg det ikke nå så får jeg vel svi til våren... _________________
Sondre B
Skipper på ELSI
(xLandkrabbe) Nå 5. sesong på sjøen |
|
Til Toppen |
|
 |
Hebbe

Ble Medlem: 23 Okt 2004 Innlegg: 97
Bosted: Jessheim
|
|
Til Toppen |
|
 |
Trudelutt Site Admin

Ble Medlem: 21 Okt 2004 Innlegg: 1215Båttype : Saga 27 1986, Yanmar 4JHE 44Hp
Bosted: Skjetten
|
Skrevet: Ons Okt 24, 2012 17:14 Tittel: |
|
|
Sondrecb skrev: | Det har vært nevnt noen tappekraner i bunn av tankene, noen som vet hvor de er lokalisert? |
Jeg var nedom havnen i dag og fikk tatt båten på land, så da tok jeg bilder av hvor du kan tappe av dieselen. Dessverre var batteriet på kameraet tomt, så mobilen (der blitsen ikke fyrte) ble tatt i bruk. Derfor dårlig bilde.
Det er ikke noen kraner, men blindplugger som kan åpnes. De er der pilene mine viser på styrbord tank, tilsvarende på babord side.
Lars H. _________________ "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27)
Lars H. Helgesen
http://trudelutt.com http://oljepionerene.no http://baatplassen.no Skipshunden Max |
|
Til Toppen |
|
 |
Sondrecb

Ble Medlem: 18 Sep 2012 Innlegg: 253Båttype : Saga 27 AC '87
Bosted: Lommedalen
|
Skrevet: Tor Okt 25, 2012 08:34 Tittel: |
|
|
Flott Lars, takk skal du ha Det er disse som man skal åpne for å tømme alt vann og grums som har lagt seg nederst i tanken som det er nevnt i den del tråder her regner jeg med.
Når en skal rengjøre tanken så er det vel best å bruke ren diesel å vaske/skrubbe med?
Noen har brukt vann, men da er det vel fare for at det fortsatt er vann igjen i tanken man ikke får bort  _________________
Sondre B
Skipper på ELSI
(xLandkrabbe) Nå 5. sesong på sjøen |
|
Til Toppen |
|
 |
|