Sagaforumet Forum Hovedsiden Sagaforumet
For alle Sagabåtinteresserte

AlbumAlbum  HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Elsi erfarings/prosjekttråd - Saga 27
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11  Neste

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Sagaforumet Forum Hovedsiden -> Åpent forum, for Sagabåtstoff
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Snusen

Ble Medlem: 28 Apr 2010

InnleggSkrevet: Fre Okt 26, 2012 10:13    Tittel: Svar med Sitat

Hvis ikke jeg tar feil, ble tankene på denne båten renset i 2007. Samtidig ble det montert Racor filter. Hvis dette stemmer ville jeg prøvd å finne ut hvorfor det er problemer igjen. Jeg syntes 5 års syklus med rensing av tanker er hyppig. Selvom det sikkert er lurt som et føre var prinsipp.

Henrik
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sondrecb

Ble Medlem: 18 Sep 2012

InnleggSkrevet: Fre Okt 26, 2012 13:57    Tittel: Svar med Sitat

Hei Henrik!

Kjenner du båten? Send meg gjerne PM om det er noe jeg bør vite om historikken eller andre ting Wink

Jeg ble fortalt at det var renset i tankene i 2007 da jeg kjøpte båten, men etter å ha tømt Racor filteret (slet med å få maks turtall), prøvd å få bort mest mulig guffe fra det og byttet filteret så fylte det seg opp med ganske mye grå guffe i glasset meget raskt. Jeg har kun kjørt snaut 5 timer etter filterbytte/rens av racor.

I tillegg greier ikke pumpen til dieselvarmeren å pumpe diesel når den er koblet til tanken, tar jeg av slangen til tanken så greier den å pulspumpe - så jeg frykter at det er tett av noe som ikke skal være der i tanken, men pumpen kan også være dårlig for alt jeg vet...

Forrige eier skal ikke ha brukt noen tilsetningsstoffer i dieselen, noe båtmegler mente burde vært gjort hele tiden pga. varierende dieselkvalitet. Tro meg skulle gjerne slippe å begynne på dette, kom gjerne med tips til hvordan jeg skal finne årsaken, hva jeg skal se etter Confused Men skal jeg få gjort dette før vinteren må jeg sette i gang i morgen er jeg redd.

Jeg ser også at det bygger seg raskt opp mye vann på babord side av båten ved dieselpåfyllingen og at de lett kan komme vann i tanken hvis det ikke fjernes, for meg har det vært mest plagsomt ved at jeg blir våt på bena på vei inn i båten, har ikke fylt diesel enda. På styrbord side er det helt tørt i forhold.

PS! har kjøpt Hammerdown som jeg vil ta i bruk asap, men vil gjeren få bort mest mulig skit først.

Sondre B
Skipper på ELSI

(xLandkrabbe) Nå 5. sesong på sjøen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Hjemmehavn
Trudelutt
Site Admin

Ble Medlem: 21 Okt 2004

InnleggSkrevet: Fre Okt 26, 2012 14:44    Tittel: Svar med Sitat

Hei.

Her er det noe som ikke henger på greip. Er tankene rengjort så sent som i 2007 (dersom det ikke kun er en bløff fra selger), burde tankene være helt reine nå. Selv har jeg ikke rengjort tankene i det hele tatt, og jeg kjøpte båten ett år gammel i 1987. Litt dritt får jeg i slamutskilleren, men filtrene er ubetydelig tilsmusset ved skifte. Nå er det selvfølgelig litt forskjell på hvor en fyller og hvor ren diesel en får på tanken, men at det er så ille hos deg, er merkelig.

Du sier at det legger seg vann på babord dollboard. Kommer dette ned i tanken pga. dårlig tetting for dieselpåfyllingen, kan du risikere vann på tanken og dieseldyr. Selv boret jeg hull i dollboardet på det laveste punktet på begge sider og satte inn en stuss som via en slangebit ledet vann ut gjennom skroget et stykke nedenfor slik at jeg slipper vann stående der. På denne tiden blir det fort veldig glatt når vannet fryser til is!

Med vann på dollboardet er det viktig at proppen for fylling av diesel er tett. For noen år siden byttet jeg O-ringen på pluggene, renset gjengene og freste ut nytt spor (med en Dremel maskin) for å skru pluggen inn og ut. Her bilde fra før og efter. Så laget jeg et verktøy som passet eksakt i sporet, se bilde nummer to.

Du nevner Hammerdown, og det har jeg brukt i mange år. Min erfaring er at det reduserer røyk ved oppstart, og om det er Hammerdown eller noe annet, så har jeg aldri hatt vann i vannutskilleren.

Vi som har Saga 27 av samme årgang burde nok snart hatt et møte og diskutert felles gleder og problemer, men enn så lenge får vi ta det her på forumet. Men er du i nærheten av Skjettenbyen ved Lillestrøm noen gang, står kaffen klar her hjemme! Er du forresten medlem i Sagaklubben? Vi har egen avdeling i Oslofjorden og har årlige treff i området. Der treffer du andre Saga-eiere og kan diskutere gleder og problemer i godt lag. Adressen til Sagaklubben er http://sagaklubben.no

Lars H.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside Hjemmehavn
Sondrecb

InnleggSkrevet: Fre Okt 26, 2012 21:04    Tittel: Svar med Sitat

Lars, det høres hyggelig ut. Er ikke ofte på den kanten, men kan være greit å gjøre et unntak for en god Saga prat Smile om ikke lenge.

Til selgers forsvar får jeg vel si at det ble nevnt i en bisetning at det var vanskelig å komme til bak skottene og ikke sikkert at det ble helt rent der (det sier i hvert fall fruen at ble sagt).

Ser for meg å tømme mest mulig av en tank, (stenge overføringen mellom tankene), kjøre dieselen gjennom et dieselfilter på veien til kanna. Når ikke ren diesel kommer så ser jeg for meg at det går i en annen beholder, så rengjøre tanken med ren diesel og børste av et eller annet slag. Blande litt Hammerdown i dieselen før den føres tilbake til tanken, også da gjennom et dieselfilter på veien. Så går jeg løs på neste tank hvis jeg ikke har mistet motet helt da Wink og gjentar prosedyren. Finner jeg ikke noe vann/grumns i tankene vet jeg ikke helt hva jeg finner på, men noen sikringer i topplokket vil nok ryke Razz

Blir nok en stopp på Biltema på veien til Solvik...

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Snusen

InnleggSkrevet: Lør Okt 27, 2012 09:27    Tittel: Svar med Sitat

Sondrecb skrev:
Hei Henrik!

Kjenner du båten? Send meg gjerne PM om det er noe jeg bør vite om historikken eller andre ting Wink

Jeg kjenner ikke båten utover at dette var en av 3 Saga 27 jeg vurderte når jeg kjøpte min båt. Jeg husket at tankene var renset på denne båten. Synes at det var overraskende at samme problem oppstår etter så kort tid.

Det bør kanskje undersøkes om det er selve tankene som er problemet eller om det er innholdet som har skapt problemer.

Henrik
Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Lør Okt 27, 2012 20:40    Tittel: Svar med Sitat

Da har tankrensingen startet.

Og det er en underdrivelse å si at det trengtes....

Her er litt av det utstyret jeg brukte: Drillpumpe som tåler diesel (JULA), slangeklemmer, sølvtape, dieselfilter (grovt), gjennomsiktig slange og hageslange (Biltema)

Ferdig montert

Tar tanken på babord side først:

Tar først oljesugeren og suger fra bunn av tanken - er nok litt vann og annet ja....

Når det begynte å bli stabilt grønt (diesel) så satte jeg i gang med pumpinga - satser på gjenbruk av det som ser best ut...

Slik ser tanklokket ut på babord side, kan skimte sprekker i gumipakningen...

Begøver ikke blankt glass for å se at dette ikke ser bra ut....

Suger ut det jeg kan av dritten med oljesugeren, måtte kjøpe ståltråd for å stake sugeren, da det tettet seg helt...

Bærre lækkert....

Litt bedre

Lufteslangen ser ok ut.

Neste tank

Hva er røret til venstre som ender i en mutter på tobben, det er rustent?

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Trudelutt
Site Admin

InnleggSkrevet: Lør Okt 27, 2012 23:06    Tittel: Svar med Sitat

Hva den stangen/røret er til, har jeg også lurt på. jeg har fjernet det og brukt hullet i lokket til å sette ned stigerør for diesel til Eberspächer varmeapparatet.

Hva har du tenkt videre angående rengjøring av tankene? Jeg burde nok gjort noe selv da tankene aldri har vært rengjort siden båten var ny i 1986!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside Hjemmehavn
Snusen

InnleggSkrevet: Lør Okt 27, 2012 23:59    Tittel: Svar med Sitat

Sondrecb skrev:

Hva er røret til venstre som ender i en mutter på tobben, det er rustent

Jeg vet ikke hva det er. Tips kan være å sende bilde på mail til Saga Boats. De har alltid vært imøtekommende når jeg har spm. Mange der vet "alt" om Saga 27. Får du svar poster du det gjerne her.

Tror tidligere eier av din båt er/har vært aktiv på dette forumet. Såvidt meg bekjent ble rensingen gjort grundig.

Henrik
Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Søn Okt 28, 2012 08:04    Tittel: Svar med Sitat

Problemet med rengjøring av tankene er skottene, der man kommer ned i mannhullet er det enkelt, men bak skottene er det værre. Jeg spylte med avfetting fra en trykkpumpe så langt inni skottene jeg kunnekomme, brukte en lang flat børste (dusjbørste fra Biltema) i tillegg til oljesugeren som "slamsuger". Fylte på med litt diesel og vasket igjen og sugde opp, gjentok dette til det ikke lenger kom noe grums i oljeusgeren, da kan ikke jeg gjøre mer. Men har fått bort mye, og hvis jeg greier å holde vann unna i tilegg til å bruke Hammerdown eller lign. så håper jeg at jeg slipper å gjøre mer de nærmeste årene. Vil uansett sjekke til høsten med oljesugeren langs bunnen av tanken for å se hva som kommer... Og selvfølgelig holde et skarpt øye med vannutskilleren Wink

Mulig at nye mannlokk må lages for å komme til de andere skottene? Men ikke denne gang...

Nå må jeg få på vinterhjul før jeg reiser ned og tar styrbord tank.

Da har jeg fått tømt Stybord tank, og den så MYE bedre ut enn babord. Så jeg Gjetter at problemet er relatert til alt vannet som legger seg ved påfyllingslokket og muligens også o ringen på Tanklokket. Kan virke som om dritten i styrbord tank er konsentrert rundt Inntaket fra babord tank, ukvalifisert gjetning Wink

Bilder og oppateringer kommer senere

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Våge

Ble Medlem: 11 Mar 2008

InnleggSkrevet: Søn Okt 28, 2012 14:52    Tittel: Svar med Sitat

Et lite tips er å bruke “aluminiums grease” på alle deks-fyllings stusser.
Detter er en grease som er sjøvanns / varme bestandig og vil hinder “skjæring” av gjengepartiet + holde o-ringene myke.
Spesielt godt egnet på alle rustfrie bolter etc. hvor gjengene lett “skjærer” seg.
Godt egnet til å skimane opp gjenger.
Aluminiums greas fåes kjøpt på Biltema – her “Aluminiums Pasta” – pris 39 kr. /tube.

Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Søn Okt 28, 2012 16:59    Tittel: Svar med Sitat

Det var litt letter å få gjort rent bedre på styrbord tank da mannullet er i det midtre skottet, men ikke enkelt uansett.
Min venn ble en oppvaskbørste for flaske med et langt tynt skaft av tvunnet ståltråd, med en fille rundt busten så fikk jeg med det meste av grumset ut av de andre skottene, men sikkert mye igjen der som jeg ikke kommer til.

Her er det et hull på neste skott - deiselvarmeren henter diesel herfra

Kaffepause...

Dette tømte jeg for vann og har kun kjørt 5 timer etter det... Selve grunnen til at jeg ikke så en annen utvei enn å tømme tankene...

Sånn , da var den helgen over :-O

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Søn Okt 28, 2012 18:25    Tittel: Svar med Sitat

Alu. Pasta kan nok være lurt å ha på Tanklokkene, takk for tips.

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Trudelutt
Site Admin

InnleggSkrevet: Man Okt 29, 2012 15:27    Tittel: Svar med Sitat

Bildet under, er det slik det så ut før du tappet ut diesel fra bunnen, eller så det slik ut da du åpnet mannlokket? Uansett, så ser det helt jæ . . ig ut!

Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Man Okt 29, 2012 16:44    Tittel: Svar med Sitat

Heisann, det så slik ut etter at jeg hadde tappet ut dieselen (sugd opp fra mannhullet). Og jeg fikk opp noen liter vann med oljesugeren også før det kom diesel... En drøy liter på styrbord, drøyt to liter på babord tank.

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Trudelutt
Site Admin

InnleggSkrevet: Man Okt 29, 2012 17:28    Tittel: Svar med Sitat

Dette var ille, nå ble jeg virkelig skremt! En periode fikk jeg noen små deciliter vann i vannutskilleren, men det vart året etter at omtrent alle forsynligsanlegg hadde fått vann i tankene etter ekstremt høyvann. Så jeg tror nok at jeg må sjekke litt i tankene selv. Men problemet er at jeg aldri lar tankene gå ned mot null. Det blir så fordømt mye å tappe på kanner før rengjøring. Og så er jeg blitt gammel og lat! Men skrekken er jo å få motorstopp i 2 - 3 meters bølger med pålandsvind inn mot skjærene. Motorstopp pga. feil på oljefilter som slapp ut all oljen, har jeg hatt. Men det var heldigvis i vindstille og med kort avstand til at rednningskøyten kunne taue meg til land.
Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Man Okt 29, 2012 18:16    Tittel: Svar med Sitat

Hvis du bruker en oljesuger, den jeg har er av vakumtypen som man pumper opp trykk med. Putt oppsugslangen slik at den er i nærheten av tappepluggen på styrbord tank (dypeste punktet på tanken) hvis du får opp fin grønn diesel så er alt ok, kommer det grått vann og grums så bør det vurderes å gjøre noe. Sug i hvert fall opp til det ikke kommer mer vann hvis det først er vann. Kommer det ikke noe grums opp selv om du skraper oppsugeren langs bunn av tanken skal det vel være ok. Husk at min vannuskiller ble fylt opp som på bildet etter bare noen timers gange etter å ha vært tømt og rengjort.

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Trudelutt
Site Admin

InnleggSkrevet: Man Okt 29, 2012 21:28    Tittel: Svar med Sitat

Dersom en utelukker at en selv slipper vann inn i tankene, er det jo klart at alt kommer an på leverandøren. De først årene fylte jeg alltid diesel i Son (pluss et par ganger i Nevlunghavn) uten problemer. Men da de sluttet, ble det fylling i Kambo. Da fikk jeg mye dritt i filtrene uten at det ga meg problemer. Etter det har jeg fylt i Horten indre havn og Holmestrand uten at det har vært hverken vann eller nevneverdig dritt i filtrene. Men hvor mye dritt som like vel ligger på bunn av tankene? Det skremmer meg etter dine bilder!

Lars H.
Til Toppen
Våge

Ble Medlem: 11 Mar 2008

InnleggSkrevet: Man Okt 29, 2012 23:57    Tittel: Svar med Sitat

Trudelutt skrev:
Det blir så fordømt mye å tappe på kanner før rengjøring. Og så er jeg blitt gammel og lat!

Du kan ta en test av dieselen ved å bruke "Dipstick" - denne er enkel å bruke - etter en 2-3 dager ser du resultatet.

Det er mange som anbefaler bruk av tilsetningsstoff i dieselen, mens andre mener en ikke bør bruke dette:
Sitat:"Ann-Cathrin Vaage i Statoil sier problemet har vært kjent i alle år, men at bakteriene er mer glad i biodiesel enn i vanlig diesel -All diesel som selges i Norge inneholder syv prosent biodiesel. -
Det finnes flere tilsetningsstoffer i handelen som lover å ta knekken på dieseldyr. Statoil anbefaler imidlertid ikke å bruke slike midle
r"

Så hva skal en tro Confused

Sondrecb: Etter rengjøring av disel tankene, blåste du rent tilførsel-slangene? (diesel tank til filtere)
Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Tir Okt 30, 2012 11:53    Tittel: Svar med Sitat

Har ikke gjort noe med slangene inn mot filteret enda, men har ikke montert ferdig enda, vil ta slagene til filteret når jeg er ferdig med tanken.

Det var litt kaldt på søndag morgen, og avfettingen jeg brukte inneholdt vann... ble til is ganske raskt Embarassed Ikke mye, men nok til at jeg venter til mildværet som er meldt mot helgen med å tørke opp alt, så jeg er sikker på at alt vann er borte...

Jeg vil også rense vannutksilleren for det som ligger der nå, mest sannsynlig til helgen det også.

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
k2fire

Ble Medlem: 03 Jul 2012

InnleggSkrevet: Tir Okt 30, 2012 15:46    Tittel: Svar med Sitat

Takk for interessant lesing og gode bilder ! Tror vi er mange som får gode tips her Smile
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Sagaforumet Forum Hovedsiden -> Åpent forum, for Sagabåtstoff Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11  Neste
Side 3 av 11

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Copyright sagaforumet.com. Innlegg fra forumet kan kun benyttes i andre sammenhenger etter avtale med forfatter av innlegget.
Annet innhold etter avtale med sagaforumet.com.

phpBB.no - Norsk phpBB support