Sagaforumet Forum Hovedsiden Sagaforumet
For alle Sagabåtinteresserte

AlbumAlbum  HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Elsi erfarings/prosjekttråd - Saga 27
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11  Neste

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Sagaforumet Forum Hovedsiden -> Åpent forum, for Sagabåtstoff
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
uffe

Ble Medlem: 01 Aug 2006

InnleggSkrevet: Lør Nov 03, 2012 15:53    Tittel: Svar med Sitat

k2fire skrev:
Takk for interessant lesing og gode bilder ! Tror vi er mange som får gode tips her Smile

Helt enig.
Har ikke selv haft problemer, men man bliver lidt bekymret, når man ser disse billeder. Confused
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Hjemmehavn
Sondrecb

Ble Medlem: 18 Sep 2012

InnleggSkrevet: Søn Nov 04, 2012 19:15    Tittel: Svar med Sitat

Hyggelig at folket setter pris på det, fryktet at jeg ville bli sett på som et forumtroll...

Men nå har jeg tilbragt nok en søndag på Solvik ombord i Elsi. Denne gangen var det å tørke opp siste rester av vann i Styrbord tank, etter tabben med kuldegrader og vann i avfettingsmiddelet Embarassed

I tillegg har jeg blåst rent (trykkluft på boks) slangen fra dieseltanken frem til vannutskilleren. Jeg demonterte også hele vannutskilleren for å få bort dieseldyret derfra (en stor seig masse som ikke ville ut). Gjorde rent alle delene og satt i tillegg inn nytt filter selv om det gamle kun hadde gått 5 timer. Med tanke på all guffen som har kommet inn i vannutskilleren så var jeg ikke i tvil om det byttet.

Så også at det var kommet mye vann på rekka etter regnværet denne uken, så jeg la på en ny presenning slik at hele baugen nå er under presenning.

Her er noen bilder:

Vannutskilleren etter at jeg har sugd ut diesel og det grumset som var villig til å bli med ut...

Litt nærmere gruffet...

Overblikk

Løsnet for videre rengjøring

Demontert og rengjøring i gang, legg merke til min dristighet ved å la kula ligge på topplokket Razz

Rent og pent Smile

Og her med ekstra presenning over baugen:

Sondre B
Skipper på ELSI

(xLandkrabbe) Nå 5. sesong på sjøen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Hjemmehavn
Trudelutt
Site Admin

Ble Medlem: 21 Okt 2004

InnleggSkrevet: Søn Nov 04, 2012 23:36    Tittel: Svar med Sitat

Nå kan jeg ikke se hva slags slangeklemmer du har på dieselslangene dine, men har du typen med kryss over på bildet under (og de har stått der siden båten var ny), ville jeg byttet de med den andre typen. Typen med kryss over vil i løpet tidens gang gnage seg inn i gummien slik at du kan risikere falsk luft. "Been there, done that". Og unnskyld at det kun var to tilfeldige gamle møkkede klemmer jeg hadde for bildet.

Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside Hjemmehavn
Sondrecb

InnleggSkrevet: Man Nov 05, 2012 08:36    Tittel: Svar med Sitat

Vannutskilleren ble montert i 2007 så vidt jeg vet (samtidig med forrige rengjøring av tankene), så det er vel ingen umiddelbar fare, men skal sterkt vurdere å bytte klemme. Er det "styreklemma" som er årsaken til at det kan bli gnagd hull, regner vel med det siden det er den mest synlige forskjellen på innsiden.

En annen ting, nå har jeg ikke fylt opp noe diesel i styrbord tank og vannutskilleren. Bør jeg la de står uten diesel frem til våren eller bør jeg fylle med de 25 litrene jeg pumpet ut av tanken og nå ha i en plastdunk? Eller burde jeg ha begge tankene tomme frem til våren, har 25 liter "gammel" diesel, med Hammerdown som jeg pumpet tilbake til babord tank etter rengjøring?

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Trudelutt
Site Admin

InnleggSkrevet: Man Nov 05, 2012 12:29    Tittel: Svar med Sitat

Når det gjelder slangeklemmene, så er den til venstre på bildet mye jevnere inni, pluss at den er bredere enn den andre typen. Dette gir en bedre anleggsflate mot slangen. Men er slangene ganske nye og ikke gamle og morkne, burde det ikke være noe problem. Men ta en sjekk på alle klemmene for dieselen, det er ganske mange av dem, på dieselpumpe, filtre osv. Kanskje noen slanger også burde byttes ut etter å ha vært i bruk i 25 år?

Jeg synes ikke du skal helle dieselen tilbake på tanken nå. Det har jo vært en regel om å ha fulle tanker i opplag for å slippe kondens. At det skal bli så mye vann på tanken som følge av kondens, tviler jeg imidlertid på, men med tom tank vil du til våren få en avklaring på om det er litervis med vann i tanken, eller kanskje bare litt fuktighet. Det hadde vært interessant å få en tilbakemelding til våren om eventuelt vann i tanken.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside Hjemmehavn
Snusen

Ble Medlem: 28 Apr 2010

InnleggSkrevet: Man Nov 05, 2012 19:37    Tittel: Svar med Sitat

Jeg ville ikke brukt denne gamle dieselen.

Forøvrig imponerende jobb du har gjort. Dessverre er jeg redd du ar påført meg og mange andre mye jobb Very Happy

Henrik
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sondrecb

InnleggSkrevet: Man Nov 05, 2012 21:45    Tittel: Svar med Sitat

Vel, vel, da blir det som jeg fryktet, ikke overraskende. Jeg dropper å bruke noe av dieselen jeg har hatt, er snaut 40-50 liter. Lar begge tankene stå tomme i vinter. Jeg må da tømme babord tank en gang til, men det er egentlig ok, da jeg egentlig føler at jeg har litt ugjort arbeid i skottet lengst fra mannhullet etter erfaringene jeg gjorde meg med styrbord tank... Så det skal bli godt få ro i sjela Wink

Får vel også benytte anledingen til å gå over slanger og klemmer på hele dieselsystemet denne vinteren.

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 21:29    Tittel: Svar med Sitat

Jaja, da er nok en helg tilbrakt i dieseldyrebekjempelsens ånd, og tømming av babord tank er satt i gang. Har en mistanke om at det ikke er helt rent innover skottene på denne. Anbefaler skikkelig elektrisk drill til denne pumpa, 10x mer effektiv enn batteridrill!

Her er kosten som har gjort mest nytte, både med å børste løs og fjerne skiten, da med filler av flere gamle laken surret rundt kosten for å trekke til seg gruffet.

For å komme til det siste skottet i babord tank så ser det ut til at inntaket fra dieselpåfyllingen er eneste mulighet. Jeg bestemte meg for å fjerne påfyllingsslangen, så med en gang at den ikke var pen på toppen som dere kan se av bildet, jeg må også bytte klemmen rundt luftinntaket også kan det virke som…

Etter å ha demontert påfyllingslangen så ser det ut til at jeg er på sporet etter hvor vann og rust!?! kommer fra. Det er på dieselpåfyllingsslangen noen metallringer i gummien, og på toppen var denne helt porøs og en rusten metallring var synlig. I tillegg var det vel mye bevegelse i tankpåyllingen/lokket når jeg tok av selve slangen. Som dere ser på bildet er det noe brunt som tydelig kommer ovenfra og ned i tanken.

Her er uttaket til tanklokket, og det ser ikke veldig pent ut, mye grums og møkk ved skroget, i tillegg var den bevegelig, kommer tilbake til årsaken straks…

Fant ut at jeg får demontere selve tanklokket og, når jeg først er i gang. Der var to av tre skruer helt løse, hadde ikke noe å feste seg i, så det var en enkel sak å løsne tanklokket. Så fort at det ikke var noen pakning mellom tanklokk og skrog, det burde det vel ha vært? Uansett så er det nok her mye av årsaken til alt vannet og selve kilden til problemene ligger.

Etter litt rask rengjøring ser det bedre ut på overflaten, men jeg må nok fylle i et eller annet i hullene slik at skruene får feste igjen når det skal monteres.

Slik så forresten filla ut etter en tur gjennom påfyllingshullet…

Da er konklusjonen så langt at det fortsatt gjenstår litt arbeid med å få det siste skottet i babord tank rent, blir vel ett gammelt laken eller to til tenker jeg. I tillegg blir det å gå til innkjøp av følgende:

2x dieselpåfyllingsslanger (2x 71 cm) Jeg bytter på begge sider, selv om det ser mye bedre ut (virker som om det er en pakning der til og med) på styrbord side.

2x pakninger mellom tanklokk og skrog (kan kanskje bruke Sikaflex?)

2x o-ring til tanklokk.

Tar gjerne imot tips om hvor jeg får tak i topp kvalitet til en rimelig penge på det ovenfor.

Trenger også tips til hva jeg skal gjøre med de skruehullene som ikke gir motstand, hva kan jeg fylle inn der?

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
MickePorsgrunn

Ble Medlem: 24 Jun 2012

InnleggSkrevet: Tir Nov 13, 2012 20:52    Tittel: Svar med Sitat

Til skruehullene kan du enten bruke sikafleks, TEC7 eller noe 2-komp lim. Ikke bruk silikon ihvertfall.
Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Tir Feb 05, 2013 20:55    Tittel: Svar med Sitat

Vel da er det på tide å starte å tenke mot våren og så smått komme i gang med litt arbeid på skuta Smile

Kan jo si at budsjettet fikk en knekk da jeg overraskende fikk tilbud om å kjøpe båtplass i Leangbukta, så da blir det å prioritere hardt det det som må tas.

1. Batteribank: Må ha nye forbruksbatterier og batterikassen som ligger i skuta måler 55x40 cm så jeg håper på å få lurt ned 3 batterier av type AGM på 110-120Ah. vil montere en liten batterikasse til startbatteri ved siden av nåværende batterikasse, er plass nok (er det forresten behov for kasse til AGM batteri?). Forbruksbatteriene er også tenkt som backup for startbatteri om det skulle svikte, startbatteriet skal i tillegg til start også være til baugpropell. Har også ankervinsj, men er litt usikker på hvilken kurs den er på mest sannsynlig startbatteri vil jeg tro? Uansett så ryker det noen kroner her...

2. Landstrøm: Her mangler alt, men har en bekjent som har jobbet hos Ladac som har litt utstyr liggende som han ikke trenger så håper å få kjøpt mye av det jeg trenger av han slik at et stramt budsjett kan opprettholdes.

3. Kjøleskap: 42 liter skapet er defekt, hadde planer om å dytte inn et 65 liter (skal være plass), men akkurat nå vet jeg ikke om jeg orker all jobben det skaper ekstra. 49 L går vel rett inn i åpningen som den er? Uansett så tar jeg det nærmere sjøsetting så får vi se hva jeg orker.

4. Eberspracher D3L: Denne er demontert og levert inn til Asker Elektro Diesel for å sjekke om det er mulig å redde den, hvis ikke så er det D2 som blir erstatningen, så enten ryker det på 4-5 tusen eller nærmere 10' Crying or Very sad her.

5. Bunnstoff: Må fjernes, er ikke sikker på hvordan om det blir sliping eller sandblåsing (tips mottas), blir uansett dyrt om jeg ikke gjør det selv. Problemet er at det er så tjukt med bunnstoff som i tillegg er veldig ruglete og ujevnt og har blitt anbefalt å få det bort.

6. Skroggjennomføringer, ventiler og slanger: ikke den største kosten, men blir fort noen tusen (går sannsynligvis for TruDesign) og tar sin tid vil jeg tro.

7. Dieseltanker: Disse må rengjøres ferdig og i tillegg må dieselpåfyllingsslangene også byttes (var jo grunnen til alt vannet i tanken).

8. Er fare for at jeg tar et oljebytte, filterbytte og impellerbytte etter sjøsetting...

Kosmetiske ting får bare være i denne omgang, ny presenning er allerede innkjøpt, har også kjøpt en Sony Xperia Tablet S som sammen med Navionics HD skal være kartplotter. Men puter til akterkabintak og diverse annet kjekt å ha stash blir det ikke denne våren/sommeren, er vel greit å ha noen prosjekter til neste år også?

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Trudelutt
Site Admin

InnleggSkrevet: Tir Feb 05, 2013 21:33    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har det gamle 42liters Frigo kjøleskapet fra min Saga27 stående i garasjen. Er du interessert i å overta det og ha det til du får anledning til å kjøpe noe nytt, kan du få det gratis. Men da må du hente det her hjemme hos meg på Skjetten ved Lillestrøm. Høres dette interssant ut, kan jeg fyre det opp og sjekke at det fremdeles virker (som det gjorde da jeg byttet det ut), gjøre det rent og ta noen bilder av det.
Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Ons Feb 06, 2013 08:40    Tittel: Svar med Sitat

Hei Lars!

Takk for tilbudet Very Happy

Jeg kommer tilbake til det når det næremer seg sjøsetting, da har jeg litt mer oversikt over status og økonomi og hvis det fortsatt er aktuelt og kjøleskapet fortsatt er i ditt eie så skal du ikke se bort i fra at jeg muligens vil takke ja til tilbudet Smile

Noen som vet om det er mulig å etterfylle kjøleremedium på kjøleskap, er et 42l gammelt Isotherm som ikke vil kjøle ned veldig mye (forutsatt at det er det som er problemet...)? NB! vil ikke bruke mye penger på å prøve å reparere det gamle.

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
MickePorsgrunn

InnleggSkrevet: Ons Feb 06, 2013 08:46    Tittel: Svar med Sitat

Ta tilbudet til Lars. Det høres enklest og billigst ut! Smile
En god løsning denne sesongen.
Til Toppen
MickePorsgrunn

InnleggSkrevet: Ons Feb 06, 2013 08:51    Tittel: Svar med Sitat

Bunnstoff skal kunne fjernes med malingsfjerner. Er et produkt som er miljøvenlig og det står på boksen at det er egnet til bunnstoff. Skal se litt på boksen når jeg kommer meg på jobb. Skal gjøre det samme selv, men vet ikke hvor mye jeg kommer til å fjerne. Skal ha på vinylprimer fra Jotun før jeg stoffer ihvertfall.
Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Lør Feb 09, 2013 11:33    Tittel: Svar med Sitat

Nå har jeg hentet Eberspächer D3L etter å hatt det til ettersyn hos Asker Elektro Diesel (AED). Først fikk jeg beskjed om at det var styreenheten som var defekt, men etter at mekaniker hadde grublet litt om natten om at det var noe som ikke stemte fant han ut at det var diagnoseverktøyet som ikke støttet denne gamle boksen. Han har åpnet og renset varmeren for sot og koks i tillegg byttet han 2 pakninger, den så visst meget bra ut og var ikke mye brukt. Han skrøt veldig av den og mente at det var mye bedre konstruksjon enn nyere modeller ?!? Nå er nok han en old School type, men snakket noe om hvordan diesel ble sprøytet inn, jeg hang ikke helt med der... Men sannsynlig var det dårlig kontakt på strømkabel til dieselpumpen og lite diesel på tanken som var problemet til at den ikke ville varme, i tillegg anbefalte han å ha pumpen lavere enn drivstoffet, og få hjelp av hevert prinsippet, da pumpen ikke var veldig god på å suge. Hvis jeg ikke brukte den veldig mye så ble jeg også anbefalt å ha en egen liten tank og bruke lampeolje, da ville det ikke sote i det hele tatt. Tror jeg går for lampeolje og egen tank som jeg kan plassere høyere enn selve pumpen.

Problemet med D3L er jo at om noe skulle skje så er det ikke mange deler som lagerføres lenger, bortsett fra vanlige slitedeler. Jeg har fått tak i en komplett D3L fra en hyggelig kar i Bergen, ulempen er at noe er galt men ingen vet hva Razz Men uansett så er det greit å ha en å kunne plukke deler av, jeg vil kanskje da en diagnose av den hos AED senere for å sjekke tilstand og hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

Så da slapp jeg å kjøpe ny varmer og kostet "bare" 1600 inkludert en meter drivstoff slange og slangeklemmer hos AED og 500,- pluss frakt for en reservevarmer med ukjent problem. Så da er jeg ganske fornøyd for øyeblikket. Very Happy Mye annet som gjenstår, men føler at jeg kom bedre ut av varmerproblemet enn fryktet...

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Man Feb 18, 2013 20:14    Tittel: Svar med Sitat

Har nå tenkt lenge og vurdert frem og tilbake, og jeg tror jeg har bestemt meg på forbruksbatterier og startbatteri (også for baugtrusther og ankervinsj).

3x ES1300 (Exide Equipment Gel) 120Ah 1300Wh til forbruk - Alternativt 3x EP900 (Exide Dual AGM) 100Ah 900Wh. Begge disse alternativene får plass i batterikassen.

1x EM1000 Exide Start AGM 50Ah 1000cca

Håper at dynamoen greier å lade disse godt nok med sine 55A, selv om jeg også skal få inn landstrøm (30A lader fra Ladac har en bekjent liggende som jeg kunne få billig, det bør vel holde til forbruksbanken, har en ctek liggende som sikkert kan brukes på startbatteriet.

Ellers så må jeg si at det jeg gruer meg mest til er å få bort gammelt bunnstoff, resten av arbeidet som må gjøres bør være overkommelig Smile

Selv om det akkurat nå snør i Lommedalen så begynner vinterfølelsen å slippe taket Wink

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
MickePorsgrunn

InnleggSkrevet: Man Feb 18, 2013 23:34    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har 2 batterier, begge er fra Biltema og på 60Ah. Den ene bruker jeg som starter og den andre som forbruk. Jeg har ikke hatt problemer med kun 60Ah som forbruk. Kjøleskapet står på, ikke mye annet som bruker strøm, litt lading til mobilen. Og jeg trenger ikke skru over til startbatteri når jeg skal avgårde dagen etter engang. Så hva man skal ha så mye til er et mysterie for meg? Shocked

Riktig nok har jeg tenkt å kobble de to som jeg har sammen, slik at det blit 120Ah til forbruk, og så ha et annet som starter (reserve) men da regner jeg med at jeg har mer en nok strøm ombord.
Til Toppen
Trudelutt
Site Admin

InnleggSkrevet: Man Feb 18, 2013 23:50    Tittel: Svar med Sitat

Hvordan du klarer deg med kun 60Ah til forbruk, forstår jeg ikke. Skal en ha et batteri mer enn 2 - 3 år, tapper en ikke batteriet mer ned enn med 30 - 50% før en fullader det igjen. Og det tilsvarer at forbruk på ca. 20 - 30Ah. Så med et kjøleskap (som fort forbruker 20Ah i døgnet) blir det rovdrift på batteriet i løpet av en helg. Selv har jeg en forbruksbank på 340Ah og solcellepaneler på tilsammen ca 150W. Men da kan jeg fint ligge fra torsdag til søndag uten å ha forbrukt mer enn 30%. Er det sommer og sol, kan jeg gjerne ligge flere dager mer. Min erfaring viser da at batteriene lever lenge. De forrige holdt i nesten 9 år. Hvorfor starter du forresten på forbruksbatteriet og har det andre som reserve?
Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Tir Feb 19, 2013 08:18    Tittel: Svar med Sitat

Hei!

Etter de beregninger jeg har gjort med bruk av kjøleskap, lamper, dieselvarmer, vannpumpe, vhf, lading av mobiler og nettbrett mm. så bør jeg ha en batteribank på ca 300Ah og da er forutsetnigen at jeg skal kunne ligge på en holme uten tilgang til strøm fra fredag til søndag uten å tømme batteriene helt slik at levetiden blir lengst mulig.

Men når sant skal sies så blir alternativet med 3x 120Ah gel vel dyrt (selv med god rabatt), så det er mulig at jeg går for 3x 100Ah AGM istedet, er forespeilet en god rabatt gjennom en bekjent på Exide batteriene - Hvis ikke så hadde jeg nok gått for 3x 120Ah AGM fra Seatronics som forbruk.

Og med erfaring fra sommeren som kommer vil jeg til neste år vurdere solcellepanel som tilleggslader slik at det kanskje dekker kjøleskapets forbruk... noe ala dette fra Maritim: http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/solcelle/solcellepanel-spectraflex-32w

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
MickePorsgrunn

InnleggSkrevet: Tir Feb 19, 2013 08:30    Tittel: Svar med Sitat

Ok, jeg ligger aldrig mer en 1 natt på samme sted, det forklarer kanskje en del?
Grunnen til at jeg starter på det samme batteriet er at jeg først prøver uten å slå over til batteri nr 2. Og det har funket hittils. Jeg har ikke VHF, varmer og andre ting som bruker strøm, så det blir vel stort sett kjøleskap og bittelitt lys (bruker stort sett parafin-lys i havn, da jeg synes det er koseligere) Lader mobilen under gange. Når jeg sier at jeg har greid meg på 60Ah, så skriver jeg samtidlig at jeg vil kobble de to jeg har sammen til et på 120Ah, det vil nok gi meg litt mer å gå på, men burde være mer en nok etter mitt bruk? Mulig jeg overbelaster batteriene ved å ha så lite? Men planen er som sagt å ha et på 120Ah (2x60Ah) pluss et starte/reserve-batteri på kanskje 60Ah.

Har et spørsmål når det gjelder seriekobbling. Kan som et jeg eksempel kjøpe et på 100Ah og kobble det sammen med et på 60Ah, slik at det da blir 160Ah? Eller må batteriene være like store?
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Sagaforumet Forum Hovedsiden -> Åpent forum, for Sagabåtstoff Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11  Neste
Side 4 av 11

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Copyright sagaforumet.com. Innlegg fra forumet kan kun benyttes i andre sammenhenger etter avtale med forfatter av innlegget.
Annet innhold etter avtale med sagaforumet.com.

phpBB.no - Norsk phpBB support