Sagaforumet Forum Hovedsiden Sagaforumet
For alle Sagabåtinteresserte

AlbumAlbum  HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Elsi erfarings/prosjekttråd - Saga 27
Gå til side Forrige  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11  Neste

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Sagaforumet Forum Hovedsiden -> Åpent forum, for Sagabåtstoff
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Sondrecb

Ble Medlem: 18 Sep 2012

InnleggSkrevet: Tor Okt 10, 2013 09:26    Tittel: Svar med Sitat

Vinterklargjøring er nå iverksatt.

- Har byttet olje og filter på motor
    - Tømt vanntank, fult på giftfri antifrys og kjørt igjennom systemet til det ikke går å pumpe opp mer
    - kjørt ferskvann gjennom wc, septik og ut gjennom pumpe, tømt septik, fylt på med antifreeze og kjørt det gjennom hele septiksystemet før jeg etterfylte litt mer antifreeze.
    - Lokalisert vanngjennomtrenging fra rorgjennomføring så det blir vel et vinterprosjekt Crying or Very sad

Noen av punktene på listen i innlegget over blir nok droppet, eksosen får nok bare gå der den går...

Og på fredag klokken 1300 skal skuta opp og nyte vinteren på land i Leangbukta.

Sondre B
Skipper på ELSI

(xLandkrabbe) Nå 5. sesong på sjøen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Hjemmehavn
Sondrecb

InnleggSkrevet: Lør Okt 12, 2013 09:59    Tittel: Svar med Sitat

Da er sommeren for min del over og skuta er på land!

https://www.dropbox.com/s/5364v3gai2thk46/2013-10-11%2013.15.01.mp4

Vet ikke om linken over funker, men viser opptaket.

Den store forskjellen fra i fjor var at han som tok opp båten i fjor sa at dette så ikke bra ut, her bør du fjerne bunnstoffet...
Som sagt så gjort som dere som har fulgt med i denne tråden kanskje har fått med dere Wink

I år sa han; Oi denne så bra ut, så ren under Very Happy

Hvis noen lurer så har jeg brukt Hempel Mille Ultimate selvpolerende bunnstoff.

Noen biler også:

Så nå er hun på land og fått kjørt motor med ferskvann før 50\50 frostvæske og vann ble kjørt gjennom. Presenning er over, batterier står til lading et par døgn før de kobles fra.

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Søn Mar 23, 2014 19:55    Tittel: Svar med Sitat

Heisann folkens, da er det tid for vårklargjøring av Elsi, må være borte fra opplagsplassen før 1. mai.

Vinteren har med høy fuktighet gitt noen sorte flekker på treværket i cabinen, så det bli å pusse ned det meste i første omgang, så er det å mette det med Respect No 1 Deep Coat og til slutt vil jeg legge på Respect No 2 Top Coat.

Så nå i helgen startet pussearbeidet, er forresten veldig glad for at det ikke er mer treverk enn det er i Sagaen, har sett andre hvor alle vegger etc. er treverk Shocked

Har også begynt arbeidet med å bygge forhøyer til bryterpanelet, har frest større hull med Dremel og bruker en teaklist kjøpt på BT til å bygge opp slik at bryterne (Carlingswitch) får plass i dybden.

Koblet til Forbruksbanken (Ritar Deep Cycle AGM 3x120 Ah) Spenningen var på 13.02 etter å ha ligget urørt siden oktober. Koblet til landstrøm slik at Ladac laderen får ladet dem skikkelig et par dager.

Regner med å starte jobben med å mette treverket med Deep coat en kveld til uken.

Er mye annet småtteri å ta tak i, så jeg vil nok fortsette å "spamme" dette forumet til skuta er i sjøen Wink

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Søn Mai 04, 2014 20:01    Tittel: Svar med Sitat

Har nå fått Elsi på sjøen og denne helgen gikk turen til Hovedøya (bursdagsfeiring) og så fra lørdag til søndag på Oscarsborg.

Etter å ha rubbet og polert over fendelisten i år og i tillegg oljet og toppet trelistene utvendig trudde båtnaboen i bukta at han hadde fått ny nabo, var vel på tide å gjøre noe kan man si Wink

Har montert SnapDavits til jolla slik at den slipper å ligge i vannet når vi ikke er på tur - er montert på hurtigfeste slik at selve davitsene som er 10 cm opp og 10 cm ut lett kan fjernes slik at badeplattformen kan brukes av små og store til det den er tiltenkt Smile

Det viktigste var at jolla kom over ankervinsjen på styrbord og eksos på babord, og det ble suksess Very Happy

Sondre B
Skipper på ELSI

Sist endret av Sondrecb den Ons Mai 06, 2015 20:25, endret 2 ganger
Til Toppen
Fiks

Ble Medlem: 25 Okt 2010

InnleggSkrevet: Søn Mai 04, 2014 21:43    Tittel: Svar med Sitat

Hei!
I forbindelse med plassering av gummibåten på akterenden har du tenkt på et alternativ til akterlanternen som blir skjult foran båten, eller skal gummibåten kun lagres i daviten i havn mellom hver tur?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sondrecb

InnleggSkrevet: Søn Mai 04, 2014 22:46    Tittel: Svar med Sitat

Primært er det tenkt til å brukes ved fortøyning på hjemmehavn for å unngå groe og skit under. Men frem til nå har vi ikke kjørt på kveldstid eller i tåke og det har ikke vært noe behov for lanternebruk. Så det blir en vurdering som må tas om/når det blir aktuelt.

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Man Mai 05, 2014 10:04    Tittel: Svar med Sitat

Andre ting som er utført før sjøsetting 30. april er:
-Byttet toalett til nytt Jabsco Twist'n Lock
-Byttet siste slange på septiksystem fra pumpe til ventil ut.
-Byttet ventil på septik ut (den forrige hadde en liten lekk når den var åpen)
-Tettet alle gjennomgående skruer på badeplatform og ankervinsj
-Byttet spisse gjennomgående skruer nederst på badestige til gjennomgående bolter
-Fikset en del sprekker og skader i gelcoat/topcoat over fenderlist
-Rubbet og polert over og under fenderlist
-Pusset, oljet og "lakkert" treverk i hovedkabin og utvendig
-Nye brytere og bryterpanel, mangler fortsatt noe småtteri, men alle virker
-Automatisk lensepumpe i kjølsvin er ontering påbegynt, men ikke ferdigstilt
-Etterstrammet skruer og bolter på pullerter, slangeklemmer etc.
-Montert feste til påhenger bak på babord side

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Trudelutt
Site Admin

Ble Medlem: 21 Okt 2004

InnleggSkrevet: Man Mai 05, 2014 10:16    Tittel: Svar med Sitat

Dette var et flott bilde av en flott båt! Kritt hvitt skrog, med mørke blått og gyldent treverk, er en nydelig kombinasjon. Hvor skal du forresten ha flagget med jolla oppe?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside Hjemmehavn
Sondrecb

InnleggSkrevet: Man Mai 05, 2014 10:40    Tittel: Svar med Sitat

Takk for det Lars Smile

Blir primært på hjemmehavn at jolla vil stå i stativet. Når vi er ute så blir den mye brukt av barna og plattformen skal være tilgjengelig så da vil den henge etter på slep (er tanken).

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Lør Jun 28, 2014 08:32    Tittel: Svar med Sitat

Da har jeg endelig fått montert elektrisk lensepumpe i kjølsvinet

Bordforlengeren har ligget i båten siden juli i fjor, så det var vel på tide å montere den også Smile

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Ons Jul 02, 2014 09:56    Tittel: Svar med Sitat

Nå har madamen festet trykknapper på de nysydde (i fjor) gardinene så nå passer de på originalfestene i båten - ble for dårlig med borrelåstape. Så da er det nesten bare en grundig vask ute og inne igjen før ferien kan starte i løpet av helgen.

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Man Sep 01, 2014 18:26    Tittel: Svar med Sitat

Etter litt dårlig med lading fra motor denne sommeren fant jeg ut at tiden var moden for utskiftning av dynamo.

Valget falt på en 60A med innebygd sense fra Triconor AS som har fått veldig gode tilbakemeldinger fra Yanmar eiere i følge selger... Er en CarGo produsert i Thalaind for Holger Christiansen - A Bosch Company - uten at det foran Bosch sier meg mye. Men den skulle i følge testdok som fulgte med gi hele 81A @3500rpm og 66A @1936rpm

Og skal si det ble raskt mer juice i batteribanken etter en helg på Håøya med mye kjøring ev Eber hele helgen på vei tilbake til Leangbukta.

Så er så langt storfornøyd Very Happy

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Lør Sep 27, 2014 22:30    Tittel: Svar med Sitat

Kan med glede bekrefte at bytte av dynamo gjorde susen, nå blir det høy nok volt inn på batteriene fra tomgang Very Happy

Har også startet den triste jobben med å forberede vinteropplag Crying or Very sad

Men siden det blir minimalt med tid fremover til båt og for å få plassert båten slik at jeg ikke er avhengig av båter rundt for å komme ut er det fredag neste uke kranmannen tar meg opp slik at jeg får riktig plass.

Har byttet dieselfilter, filter til Racor vannutskiller, oljefilter og olje. Har fylt opp vanntanken med vann med litt klor som skal stå over til i morgen så jeg får renset litt der. Etter det er det vel bare frostsikring av vann og kloakk som gjenstår før fredag, i tillegg har vi tømt båten for utstyr og innhold og vasket grundig utvendig og innvendig.

Har planer om å bytte rorgjennomføring og hylse da det kommer litt vann gjennom der, ikke mye, men nok til at det blir vått. I tillegg skal jeg bytte vifte på toalettet. Men det første som skal gjøres ved landkjenning er å kjøre motor med ferskvann og frostsikre. Har store planer om å få gjort mye denne høsten slik at hvis være tillater det kan det bli tidlig vannkjenning til neste år, men blir ikke overrasket om det skulle dukke opp noe uforutsett underveis.

Question Ønsker gjerne tips til hvordan jeg bør gå frem for bytte av vifte på toalettet, da jeg vanskelig kan se det utført enkelt - himla trangt...

Question Og gjerne tips til fremgangsmåte på å bytte rorhylse/gjennomføring - er det WestMekan som har levert det - mener jeg har hørt/lest det et sted???

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Søn Okt 19, 2014 11:20    Tittel: Svar med Sitat

Da har prosjekt tett ror startet Confused

Først tenkte jeg at jeg skulle løsne toppen på pakkboksen og få ut talgpakning, hadde håpet å få til det uten å måtte ta av styrestaget på toppen av rorakselen, da den sitter godt har jeg blitt fortalt.

For å skru av toppen på pakkboksen må jeg ha en 43mm nøkkel, ble da gjort innkjøp av en 18'' skiftenøkkel fra Biltema

Det gikk da som en lek å skru av toppen på pakkboksen

Men det ble litt vanskelig å komme til uten å demontere styrestaget...

Låsebolten løsnet overraskende lett med en kraftig skiftenøkkel Very Happy

Brukte først en hammer for å banke løs/opp styrestaget.

Men etter å byttet til den fantastiske skiftenøkkelen Very Happy så ble det litt mer kraft i slagene, var nære ved å gi opp et par ganger med etter lang tid og en viss mengde WD40 så gikk det sakte frem.. oppover...

Løsnet selfølgelig styrestaget fra styrevaier og sikringen som er festet i skroget og etter lang tid og mange kaffepauser så ble det resultat Very Happy

Og med styrestaget borte, ble det enklere å se på tilstanden inne i pakkboksen.

Fikk også letter tilgang til å løsne og tak i talgpakningen.

Og slik ser det ut når talpakningen (ca 75cm surret rundt i ett stykke) er fjernet

Nå må jeg bare finne ut litt mer om hva jeg bør gjøre videre, om det er mer som bør gjøres eller om det bare holder å bytte talgpakning. Nå som styrestaget først er demontert så får jeg gå grundig til verks...

Ser forøvrig at fett har kommet opp gjennom talgpakning og opp ovenfor pakkboksen på roraksel, kan det være der vannet også finner vei?

Hvis noen har tips om hvem jeg kan kontakte for veiledning til videre arbeid med tett ror prosjekt så nøl ikke med å gi beskjed enten her i tråden eller på PM

Edit 21/10: Har snakket med både Saga og West Mekan, så nå er det en test som skal til, det er å røske godt i roraksel og hvis den har en millimeter slakk så må foring eller lager i rorhylse mest sannsynlig byttes.

Men har uansett fått avklart at å surre talgpakning på som det var gjort her med 75 cm lengde i et helt stykke gir fin føring av vann hele veien...

En og en sirkel med skjøten forsjøvet hele veien er veien å gå.

Så får en håpe at det ikke er slark i aksel og at riktig ilegging av talgpakning vil gjøre susen Wink

Men kommer vel til å demontere rorhyolsen også når jeg først er i gang for å sjekke at alt er ok der.

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Ons Okt 22, 2014 11:37    Tittel: Svar med Sitat

Etter en hyggelig og informativ samtale med Reidar på Sagaboats blir det nå å demontere ror og rorhylse, for når jeg først har begynt demontering er det kjekt å være sikker på at alt blir 100 %. Rorhylse og pakkboks var ikke levert av West Mekan som først antatt.

Oppskriften er som følgende:

1. Fjern ror, løsne 6 bolter på toppen av roret, vipp ror til siden og ta det ut.
2. Ta ned roraksel
3. Rorhylse skal opp
3.1. kutt i glassfiber rundt rorhylse, så langt ned som mulig. Ikke kutt i selve rorhylsa.
3.2 Dra opp rorhylse og pakkboks.
3.3 Om nødvendig kutt i "bjelke" som går bak pakkboks for å komme bedre til.
4. Er ingen lagre etc. i rorhylse og alt så bra ut på bilde, så det skal ikke være behov for å bytte dette.
4.1 Rengjør og kontoller
5. Slip ca 15 cm. i diameter rundt rorgjennomgang for rorhylse i glassfiberet slik at alt løst blir borte, i tillegg skal det raspes på hylsa/pakkboks slik at glassfiber får feste.
6. Feste av hylse/Pakkboks:
6.1 Rengjør grundig med Aceton.
6.2 Bruk galssfibertråd (fra nøste) og polyester slik at det blir veldig stramt rundt rorhylse og pakkboks.
6.3 fem til seks lag med glassfibermatter
6.4 Bruk glassfibertråd til slutt for å stramme skikkelig rundt rorhylse og pakkboks.
6.5 Bruk hele tiden rulle for å få bort all luft, meget viktig! (Kan være greit å få proffe til å gjøre akkurat dette.)

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Søn Okt 26, 2014 15:04    Tittel: Svar med Sitat

1. Fjern ror, løsne 6 bolter på toppen av roret, vipp ror til siden og ta det ut.
2. Ta ned roraksel

Til denne jobben trenger man følgende verktøy:
1 stk. spray som løsner opp gammal morro*
2 stk. 17 mm fastnøkler
1 stk. bruskasse**

*Dette tilfellet har jeg handelt inn Ferro-Bet rustløserolje som jeg ble anbefalt da det skulle være mye kraftigere enn crc/WD40 etc.
**Veldig greit å ha noe å sitte på for denne jobben Wink

Start med å spraye på bolter og muttere, la det få tid til å trenge inn, en lang kaffepause er perfekt her, eller finne noen andre båtfolk man kan skravle litt med en liten stund.

Demontering av bolter og muttere gikk overraskende lett. Hold bolten fast med en 17 mm. fastnøkkel på toppen og skru løs den nederste mutteren (er to muttere på hver bolt).

For å hjelpe bolten opp og løs så skru den siste mutteren ned slik at den går litt nedenfor selve bolten, gi så mutteren et lite dunk så kommer bolten opp og du ødelegger heller ikke bolten ved at mutter tar støyten.

Skru løs siste mutter når bolten er løs.

Når alle boltene er løse og fjernet fra roret så vipp roret forsiktig til siden slik at du kan dra ned rorstammen. Når rorstammen er borte er det lett å løfte opp roret slik at det går klar fra "pinnen" det er festet i nederst.

Tok ikke bilde av at jeg holdt roret litt til siden mens jeg dro ned rorstammen, men dere skjønner sikkert hva jeg mener. Tett også igjen rorhylsa slik at ikke fukt kommer inn der og inn i akterkabinen.

Fortsettelse følger...

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Trudelutt
Site Admin

Ble Medlem: 21 Okt 2004

InnleggSkrevet: Søn Okt 26, 2014 15:16    Tittel: Svar med Sitat

Sitat:
Når alle boltene er løse og fjernet fra roret så vipp roret forsiktig til siden slik at du kan dra ned rorstammen. Når rorstammen er borte er det lett å løfte opp roret slik at det går klar fra "pinnen" det er festet i nederst
.

Jeg har hatt roret av et par ganger, blant annet for å kunne trekke ut propellakslingen. Men det var ingen problemer med å svinge det nok ut til siden og løfte det av tappen nederst uten å røre rorstammen.

Ellers: "Keep up the good work!" Videre dokumentasjon følges med spenning.

Lars H.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside Hjemmehavn
Sondrecb

InnleggSkrevet: Tor Okt 30, 2014 20:36    Tittel: Svar med Sitat

Da får jeg prøve å få bort litt støp rundt rorhylsa.

Bruker en Bosch multisak og Dremel

Viktig å starte ved roten...

Kom litt borti metallet, men ikke ille.

Ikke mulig å få noe bevegelse hverken opp eller ned.

Er nå litt usikker på om dette holder, er fortsatt mulig å vri hylsa noen millimeter mot venstre og høyre. Men det er ingen bevegelse sideveis eller opp og ned. Så om det holder å støpe på nytt herfra eller om jeg må få bort enda mer glassfiber er jeg litt usikker på...

Er også usikker på hvor tjukt godset er her og tør ikke slipe meg lenger ned før noen med kjennskap til dette, og om det i det hele tatt er nødvendig å gå videre med demontering.

EDIT 05.11.2014
Har nå avsluttet jobben med demontering, gjør ikke noe mer enn det som er på bildet bortsett fra å slipe ned og rense et større område rundt rorhylsa. Vil få fagfolk til å ferdigstille forarbeid og så støpe rorhylsa fast på nytt. Siden vi er under vannlinjen og jeg ikke har erfaring med støping av glassfiber så overlater jeg denne delen til profesjonelle. Selve montering av ror , rorstamme og ny talgpakning til pakkboksen fikser jeg selv når støping er utført.

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Ons Nov 26, 2014 16:00    Tittel: Svar med Sitat

Har nå satt Bærum Plast på jobben med å støpe fast rorhylsen, det ryker noen båtlapper, men da vil det bli bedre enn når den var ny (la meg nå leve i den trua).

Selve hylsen hadde løsnet fra støpen hele veien gjennom så han skal fjerne litt mer rundt og støpe på nytt og han vil også forsterke støpen slik at den skal bli enda kraftigere enn det var for å tåle mer belastning enn tidligere. Kan tyde på at det har blitt mye belastning siden støpen hadde løsnet fra hylsa.

Nå er det slipt rent der hvor ny støp skal komme, men først skal hylsa renskjæres og roret monteres tilbake slik at det blir helt rett. Det vil også bli brukt Sika på begge endepunkter av hylsa for å tette enda mer, hvis jeg skjønte hva han mente Wink

27/11 har de kommet ett steg videre:

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Tor Des 04, 2014 18:13    Tittel: Svar med Sitat

Da er Bærum Plast ferdig med å støpe fast rorgjennomføring, og må si at arbeidet ser veldig bra ut.

Så nå blir det opp til meg å sørge for skikkelig tetting med fett og mange lag med talgpakning på toppen.

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Sagaforumet Forum Hovedsiden -> Åpent forum, for Sagabåtstoff Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11  Neste
Side 9 av 11

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Copyright sagaforumet.com. Innlegg fra forumet kan kun benyttes i andre sammenhenger etter avtale med forfatter av innlegget.
Annet innhold etter avtale med sagaforumet.com.

phpBB.no - Norsk phpBB support