Sagaforumet Forum Hovedsiden Sagaforumet
For alle Sagabåtinteresserte

AlbumAlbum  HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Elsi erfarings/prosjekttråd - Saga 27
Gå til side Forrige  1, 2, 3 ... 9, 10, 11

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Sagaforumet Forum Hovedsiden -> Åpent forum, for Sagabåtstoff
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Sondrecb

Ble Medlem: 18 Sep 2012

InnleggSkrevet: Ons Apr 12, 2017 08:39    Tittel: Svar med Sitat

Vårpuss 2017

Koblet til batterier og satt på lading, litt spenningsfall ila vinteren men alle er over 13V
Fjernet gammel gjennomføring til sjøvannsinntak - Ble en liten bevegelse ved demontering av ventil, så kan ikke stole på at den er tett.
Montert Trudesign skroggjennomføring, sil og ventil til sjøvannsinntak
Montert Sjøvannsfilter
Byttet kullfilter på lufting til septiktank
Pusset løst bunnstoff
Pusset og polert propell
Montert sink på propellaskel (30mm)
Innvendig vask
Utvendig vask
impregnert kalesje, ikke helt fornøyd etter fjorårets impregnering
Demontert halegatt akter, 2 skruer men 3 hull under begge halegattene. Har nok funnet årsaken til at det har kommet fukt inn i akterkabin. Tettet midterste hull med epoxy filler
Etterstrammet slangeklemmer der det var behov
Tilpasset og koblet til slanger på sjøvannsinntak, sjøvannsfilter og til motor
Sjekket olje, fin farge og nivå midt mellom maks og min
Byttet Yanmar dieslefilter
Byttet Racor filter
Byttet oljefilter
Polert med polish og sealet med gelcoat sealer fra Selaclean over og under fenderlist

Pr 12. april: Fortsatt noe småtteri som gjenstår i tillegg til å flekke bunnstoff. Og mange båter som må få ut fingern før jeg kan få ut Elsi.

Sondre B
Skipper på ELSI

(xLandkrabbe) Nå 5. sesong på sjøen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Hjemmehavn
Trudelutt
Site Admin

Ble Medlem: 21 Okt 2004

InnleggSkrevet: Ons Apr 12, 2017 08:45    Tittel: Svar med Sitat

Sitat:
impregnert kalesje, ikke helt fornøyd etter fjorårets impregnering

Jeg har også tenkt å impregnere og har to typer stående. Hva brukte du sist som du ikke var helt fornøyd med?

Lars H.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside Hjemmehavn
Sondrecb

InnleggSkrevet: Ons Apr 12, 2017 08:49    Tittel: Svar med Sitat

Trudelutt skrev:

Jeg har også tenkt å impregnere og har to typer stående. Hva brukte du sist som du ikke var helt fornøyd med?

Lars H.

Jeg brukte en jeg kjøpte på Maritim som heter Extreme, uten silikon (de har den ikke i år når jeg var innom i forrige uke)
http://www.bergenengros.no/nyheter/Extreme_Impregnering:76

Er vel egentlig fornøyd med den, men det var utførelsen/arbeidet med påføring som ikke var bra nok, var litt for gjerring under påføringen.

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Trudelutt
Site Admin

Ble Medlem: 21 Okt 2004

InnleggSkrevet: Ons Apr 12, 2017 09:15    Tittel: Svar med Sitat

Den typen regnes vel som en bra impregnering. Mitt valg står mellom en silikonfri type fra Selaclean og Seilmakerens med silikon anbefalt og kjøpt hos Måløy Industrisøm (som har levert kalesjen).
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside Hjemmehavn
Sondrecb

InnleggSkrevet: Ons Okt 18, 2017 07:25    Tittel: Svar med Sitat

Da er Elsi igjen på land, status for sesongen 2017 er:
Overnattinger: 25
Motortimer: 82
Nautiske mil: ca 480

Ingen tekniske problemer.
Byttet motorolje, girolje, kjølevæske og oljefilter rett før opptak.
Batterier har nå etter demontering av kabler fra batteripoler følgende spenning:
Startbatteri: 13,24V
Forbruksbank (3x120 AH AGM): 13,36V, 13,26V og 13,36V (usikker på om den i midten er skrivefeil, mener å huske at jeg leste av samme spenning på alle tre, så et visst forbehold på det midterste batteriet).

Flaps på ror er ødelagt, det ene har knekt helt av, det andre er bøyd opp og sprukket i selve bøyen, mulig at de ikke tåler så mye sjø... var 5 år gamle, så jeg vet ikke om jeg setter på nye til våren eller prøver uten...

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Ons Aug 15, 2018 09:13    Tittel: Svar med Sitat

2018

Lenge siden jeg har oppdatert her, så da får vi ta en skikkelig en nå 😊

Målte strøm på batteriene før kabler ble koblet på; start 12,95 - F1 13,00 - F2 13,03 - F3 13,01

Vårpussen i slutten av april bestod av:
• Lakkering av utvendige trelister (5 strøk Epifanes uv lakk)
• Montert nye flaps – de jeg monterte våren 2013 var ødelagt, den ene var knekt av den andre med sprekker i bøyen…
• Pusset propell: vinkelsliper 3 trinn (flapdisk fin slip, flap disk polering autosol så metal polish bt.
• Babord akterkabin vindu: fjernet synlig gummiliste mellom aluramme og glass, rengjort og primet med Sika primer, sprøytet på
Sikaflex sort UV. Problemet er at vindusglasset bøyer seg mer inn i bakkant enn rammen slik at gapet mellom glassfiber og
vindu blir for stort og ikke skikkelig tett med kun gummilister (som ble byttet tidligere).
• Montert akselanode (30mm) og sinkanode skrog.

Årets sommerferie ble 4 uker (den første uken med bare meg og barna, mor ble plukket opp på Brattestø etter en uke. Ferien startet 1. juli og vi gikk denne ruten: Leangbukta – Son – Østre Bolærne – Brattestø – Nord Koster – Klövskär – Gluppö – Hamburgsund – Vikefjord – Huöarna – Kungshamn – Lille Furö – Stensholmen – Tanumstrand – Trossö – Edholmarna – Fredagshølet – Søndre Missingen – Leangbukta. Drøyt 250 NM som vi brukte drøyt 46 timer på.

Fantastisk vær og ingen problemer med båt eller utstyr utstyr er oppsummeringen 😊

Første stopp Son gjestehavn

Vättnet. Nord Koster

Tanumstrand

Søndre Missingen

Har ikke før hatt problem med å gå tom for vann selv etter 1 uke uten påfyll. Bruker vannet i tanken til alt bortsett fra drikkevann, det har vi i egen kanne og fylles i flasker som settes i kjøleskapet ved behov. På årets ferie gikk vi tom etter 4 dager siden påfylling, det kan være to årsaker til det.

1. Vi har brukt vann mye mer ukritisk enn tidligere.
2. Jeg fylte ikke tanken full ved siste påfylling.

Uansett, dette har ført til at jeg ville ha tankmåler så jeg kan sjekke at jeg har fylt tanken full og at jeg kan styre forbruket når det blir lite igjen.

Jeg gikk for KUS TANKGIVER S5-E 0-190 OHM 450mm og KUS VANNTANKINSTRUMENT 0-190 i tillegg til fortinnede kabler og monteringsflens til giver, alt kjøpt hos Maritim.

Lagde hull vanntanken og monterte flensen til giveren med 5 gjennomgående bolter med selvlåsende muttere på innsiden av tanken.

Koblet minus på giver til koblingen (sukkerbit) ved vannpumpen sin minus (under styrbord sofa).

Giver kabel som skal til instrumentet ble etter mye knot ført under badet med en del av en fiskestang (funket ikke med ståltråd eller annet da det ble for langt til at det ble mulig å få tak på den andre enden) sammen med kabler til baugpropell og slange til Eber.

Koblet så kabel fra giver til instrument, minus på instrument til minus skinne ved sikringsboks og pluss til instrument til plus fra sikringen for vannpumpe.(var ingen ledige sikringer) Så instrument/måler er på når forbruksbank er på.

Borret hull til instrument på høyre side av rattet, under gass/gir hendel, der var det dypt nok og jeg kom så vidt til for å skru til i bakkant ved å ta ut "hanskerommet" til venstre for rattet.

Jeg testet med å koble alt sammen og bevege flottøren før jeg begynte alt over for å være sikker at det fungerte.

Sondre B
Skipper på ELSI

Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Sagaforumet Forum Hovedsiden -> Åpent forum, for Sagabåtstoff Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3 ... 9, 10, 11
Side 11 av 11

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Copyright sagaforumet.com. Innlegg fra forumet kan kun benyttes i andre sammenhenger etter avtale med forfatter av innlegget.
Annet innhold etter avtale med sagaforumet.com.

phpBB.no - Norsk phpBB support