Sagaforumet Forum Hovedsiden Sagaforumet
For alle Sagabåtinteresserte

AlbumAlbum  HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Elsi erfarings/prosjekttråd - Saga 27
Gå til side 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Neste

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Sagaforumet Forum Hovedsiden -> Åpent forum, for Sagabåtstoff
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Sondrecb

Ble Medlem: 18 Sep 2012

InnleggSkrevet: Tir Sep 25, 2012 09:20    Tittel: Elsi erfarings/prosjekttråd - Saga 27 Svar med Sitat

E D I T :

NB! Endret overskriften fra: Hjelp jeg har kjøpt båt! Mange fersking spørsmål - Saga 27

Så blir det mer en prosjekt/erfaringstråd for min del Wink

Heisann!

Da har jeg som landkrabbe gått til det steget å kjøpt meg ny, eller gammel båt for første gang, en godt brukt Saga 27 AC fra 1987 aka Sagablått. Grunnen til at det ble akkurat en Saga 27 var at jeg vil starte med en båt som ikker er veldig dyr og samtidig rimelig i drift i tilleg til å være en god familiebåt med gode sjøegenskaper. I tillegg har jeg hatt et krav om toalett i båten med septiktank. Og to sovekabiner siden vi er 2 voksne og to barn på 7 og 3 år, hund har vi også. Tror vi har truffet godt med valg av båt for oss. Jeg har mange spørsmål og en del arbeid foran meg.

Båten har en Yanmar 44 hk. Baugpropell og ankervinsj er vel det som er ettermontert.

1. Etter å har kjørt skuta (som guttungen kaller den, litt skuffet over at det ikke er kanon lik den Sabeltann har om bord Laughing ) fra Holmestrand til Leangbukta hvor jeg har fått låne båtplass frem til opptak i midten av oktober. lurer jeg på om det er noe grufs i dieselen. Det er forresten montert en vannutskiller (hvis det er det det heter). ved start i Holmestrand var det ikke noe problem å makse 3400 rpm, etter å ha passert Drøbak inn mot Sætre greide den ikke mer en 2800 rpm. etter å ha stått stille med motor av i 15 min i Leangbukta startet på nytt og kjørte en runde i bukta, da makset den 3500 rpm med en gang.

Jeg må vel prøve å få kikket i tankene, satser på at det er en grei jobb, men er takknemlig for forslag til fremgangsmåte/årsak etc. da jeg er helt nybegynner på dette feltet Embarassed

2. Må ha nytt kjøleskap også, tips til hva som passer - kan jeg få inn større enn det originale uten for mye modifikasjoner?

3. I tillegg må vi ha ny kalesje og noen knapper å feste den i da det mangler noen, tips om hvordan sette inn nye der de er mangler, noe annet jeg burde vite om?

4. Andre tips og triks jeg bør være klar over tas i mot med største glede Smile

Båtførerprøven tar jeg i vinter, har startet lesingen så det går nok bra...

Edit: La til bilde.

Sist endret av Sondrecb den Man Apr 29, 2013 10:38, endret 4 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Hjemmehavn
Trudelutt
Site Admin

Ble Medlem: 21 Okt 2004

InnleggSkrevet: Tir Sep 25, 2012 09:46    Tittel: Svar med Sitat

Gratulerer med flott båt! Jeg har selv en Saga27 1986 modell (som jeg har hatt siden 1987) med samme motor. Når det gjelder kalesje, er det Måløy Industrisøm http://www.maloy-industrisom.no som sitter på originalmalene. Og de lager perfekte og gode kalesjer. Kalesjene selges via Sagaboats. Jeg skal forresten også ha ny kalesje og uteputer i løpet av vinteren. Puter både inne og ute får du også hos dem.

Knapper til å feste kalesjen på, får du i vanlige båtutstyrsforetninger. Jeg må selv skifte noen som er løsnet. De originale er poppet fast, så her er det bare å klemme resten av popnaglene inn eller å bore de bort. Nye knapper kan du feste med skruer. Men sannsynligvis er hullet etter popnaglene blitt i største laget, så kanskje du må støpe igjen hullene og bore opp nye hull for rett skruedimensjon.

Når det gjelder turtallproblemet, er det godt mulig det er dritt i tankene. Men tankene har store mannhull som du kan åpne, et under skuffeseksjonen og et under enkeltsetet ved spisebordet.

Jeg ville i første omgang sjekket vann/slamutskillen. Det er et såkalt Cav-filter. Der kan det samle seg mye dritt. Når du har rengjort det, er det greit å fylle det opp med så mye diesel du får til for å få minimalt med luft i systemet. Og vær nøye med pakningene. Det er lett at det blir utett der og suger falsk luft. Og dieselfilteret på motoren er det like greit å skifte i samme omgangen. Er luftingen til tankene tett, kan du også få problemer med turtallet. I gjennomføringen i skutesiden for luftingene er det netting som kan gro igjen. Pirk vekk hele nettingen så du får god åpning.

Redusert turtall ved pådrag kan også skyldes dårlig lufttilgang på motoren. Det sjekker du ved å åpne luken til motorrommet. Stiger turtallet da, vet du årsaken og kan sjekke slangene på 10-15cm i diameter ut til ribbene for luftinntak på utsiden.

Når det gjelder 4JHE Yanmar-motoren din, så ligger det fullstendig servicemanual og brukermanualer her på Sagaforumet. Klikk på "Teknisk stoff" nederst til venstre på forsiden, så finner du disse.

Hilsen Lars H.

Sist endret av Trudelutt den Tir Nov 06, 2012 15:47, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside Hjemmehavn
Sondrecb

InnleggSkrevet: Tir Sep 25, 2012 09:55    Tittel: Svar med Sitat

Takk for gode tips Trudelutt Smile

Et par oppfølgingsspørsmål. hva skal jeg bruke for å støpe igjen hullene til kalesjeknappene?

Vann/slam utskiller, er det den med gjennomsiktig glass/plast nederst hvor ting samler seg?

Som du skjønner er jeg på meget upløyd farvann nå...

Edit: Bestilte kalesje fra Måløy Industrisøm, de hadde en med med produksjonsfeil: "..Det er en liten bøtelapp ca 2*2 cm ved den ene opprullingsreimen, har ingen betydning.
Produsert i august i år...."
Som vi fikk til en ok pris, fikk med HT kalesje også, så nå er oppussingen i gang Very Happy

Sist endret av Sondrecb den Tir Sep 25, 2012 20:24, endret 1 gang
Til Toppen
Trudelutt
Site Admin

InnleggSkrevet: Tir Sep 25, 2012 09:59    Tittel: Svar med Sitat

Hei igjen.

Jeg glemte å kommentere kjøleskapvalg. Jeg skifte selv ut det originale Frigo-skapet (som fremdeles fungerte, men holdt dårlig på kulden) for tre år siden. Da kjøpte jeg et Isotherm 49 liters skap som gikk rett inn. De har samme frontmål som et 42 liters skap, men er dypere slik at store brusflasker kan ligge i skapet. Det skapet er jeg svært godt fornøyd med. Du finner mer om skapet hos Seatronic her.

For å støpe igjen hullene, tror jeg jeg ville brukt Hempel sin Epoxy-sparkel, men polyester kan også brukes. Men sørg for at hullet er rent og ikke for flisete.

Når det gjelder filteret, så hadde jeg et annet filter uten glass. Men det er det filteret med glass du bør sjekke. Det er vel det eneste du har mellom tank og motor. og det smme gjelder for ditt filter: Pass på at gummipakningen kommer korrekt på plass ved montering.

Lars H.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside Hjemmehavn
Sondrecb

InnleggSkrevet: Tir Sep 25, 2012 19:44    Tittel: Svar med Sitat

Hei igjen!

Da har jeg vært en tur nede i båten. Kikket først i styrbord tank, masse grønn diesel, men kunne ikke se om det var noe grums i bunn. Tok en titt på vann/slam utskiller og vil bytte filter og rengjøre den som første steg.

Fulgte med filter til denne i båten, så jeg må bare ta med litt mer utstyr til selve jobben.

I tillegg lurer jeg på om noen kan si meg hva dette er (i forkabin utenfor toalettet) og skal det slik ut?!?

Sist endret av Sondrecb den Tor Okt 18, 2012 14:36, endret 1 gang
Til Toppen
Trudelutt
Site Admin

InnleggSkrevet: Tir Sep 25, 2012 21:00    Tittel: Svar med Sitat

Der var det møkket, ja. men det er vel bare å gjøre rent? Men den kranen på røret til lensepumpen, så ille ut. Og er kranen for vanninntaket til dassen original, ville jeg vurdert å bytte både den og skroggjennomføringen den sitter på. 25 år er mye på gjennomføringer i messing. Og da ville jeg gått for kran og gjennomføring i kompositmateriale fra Trudesign. Du kan jo kikke litt på hva Seatronic har her. Ta gjerne en kikk på de andre skroggjennomføringene også, kjølevann og septik. Slikt er ikke direkte billig, men du har de livet ut.

Og en ting til jeg ser på bildet: Det er ikke doble slangeklemmer på vanninntaket! Ryker den ene slangeklemmen du har nå og slangen hopper av, blir det mye vann inn i båten. Så få på en slangeklemme til. Det gjelder selvfølgelig de to andre gjennomføringene også.

Lars H.
Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Tir Sep 25, 2012 22:24    Tittel: Svar med Sitat

Blir nok til å bytte alle skroggjennomføringer og ventiler, trudesign sine virket veldig bra, så jeg går nok for dem. enkelte ting tar jeg ikke sjansen på å kjøre lavbudsjett på Wink

Bør kanskje stenge alle ventiler til skroggjennomføringer når båten ikke er i bruk, har ikke tenkt på det - er det vanlig?

Takk for tipset om doble slangeklemmer!
Til Toppen
OysteinE

Ble Medlem: 01 Jul 2007

InnleggSkrevet: Ons Sep 26, 2012 21:44    Tittel: Svar med Sitat

Gratulerer med koselig båt! Solid og traust design, med mange gode og gjennomtenkte løsninger!
Enig med Trudelutt, skaff deg full kontroll over sjøvannsinntak med tilhørende ventiler, samt nye gode slanger og doble slangeklemmer i syrefast kvalitet. Skiftet ut alle mine inntak med tilhørende ventiler og slanger første våren. Hold det godt og rent i alle rom under dørken, da er det mye lettere å ha kontroll og oppdage evt. lekkasjer fra enten det ene eller det andre.
Bruk noen timer med lommelykt, og gjør deg kjent med og sjekk alle slanger og slangeklemmer, det være seg septik-slanger, utlufting fra septik, fra diesel-tankene, påfyllingsslanger etc. Har du mistanke om at en slange eller slangeklemme er dårlig, så nøl ikke med å bytte det ut!
Husk også å sjekke skrog-gjennomføring og ventil for septik-utløp

Vil også anbefale å bruke en enkel sugepumpe med slange for å "slurpe" opp litt diesel fra bunnen av tankene (via mannlokk eller evt. peilepinne-pluggen), og tømme det over på et rent glass for å "analysere" om det kan være noe grums, grafs eller vann i dieselen. Jeg gjør dette hver vår, og blir like fornøyd hver gang jeg ikke finner noe unormalt.
MickePorsgrunn

Ble Medlem: 24 Jun 2012

InnleggSkrevet: Søn Sep 30, 2012 08:39    Tittel: Svar med Sitat

Hvor mye kan man spare på å kjøpe kalesje direkte fra produsenten?
Vi har en kalesje som for såvidt virker grei. Men den har en del mugg, og er ganske stygg sånn sett. Så det er nok på tide å skifte den ut. Ønsker også en annen farge, har nå en mørkblå men vil ha en i beige/natur. Synes også kalesjen henger en del i taket, antagligvis derfor den har fått jordslag og mugg.
Til Toppen
Barstad

Ble Medlem: 02 Jan 2009

InnleggSkrevet: Søn Sep 30, 2012 10:47    Tittel: kalesje Svar med Sitat

Hei ang kalesje.
Kjøpte kalesje via Jens Sagen i vår. Den var da det rimeligste alternativet blant alle kalesjemakere. Du trenger ikke å tenke på hvem som har hvilken mal, for kalesjen satt som støpt! Sagen har nå gått i kompaniskap med helly hansen. Et meget lurt valg!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Hjemmehavn
MickePorsgrunn

InnleggSkrevet: Søn Sep 30, 2012 11:59    Tittel: Svar med Sitat

Og prisen var?
Til Toppen
Trudelutt
Site Admin

InnleggSkrevet: Søn Sep 30, 2012 15:31    Tittel: Svar med Sitat

Den kalesjen du kjøpte hos Sagen, Barstad, ble det tatt mål, eller sa du bare at du hadde en Saga27 og fikk kalesjen i posten? Jeg skal selv ha ny kalesje til min Saga27 og hadde egentlig ikke tenkt på annen leverandør enn Måløy Industrisøm som sitter på original malen. Men er kalesje fra Sagen like god og mye billigere, kan jeg nok vurdere det.
Til Toppen
MickePorsgrunn

InnleggSkrevet: Søn Sep 30, 2012 16:35    Tittel: Svar med Sitat

Jeg vil gjerne vite priser dere fått på dette! Har behov for ny kalesje selv!
Til Toppen
Trudelutt
Site Admin

InnleggSkrevet: Tor Okt 04, 2012 22:30    Tittel: Svar med Sitat

På sidene til Sagaboats er prisen på hovedkalesjen for min Saga27AC oppgitt til kr.8670,- og den lille over styrehuset til kr. 1391,- Begge ink. moms.
Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Lør Okt 06, 2012 08:30    Tittel: Svar med Sitat

Ang. kalesjen så fikk vi den for ca 7000,- da med en fabrikasjonsfeil (var annonsert på Finn).

Jeg har nå byttet filter og tømt vannutskilleren for mye av grumset, og det så ikke bra ut (mye slagg og møkk). Byttet også dieselfilter på motoren, der så dieselen bra ut, ikke noe grums. Pumpet i 45 sek på spaken ved dieselpumpen og da startet den etter ca 5 sek. fusket litt i starten men kom seg fort. Motoren gikk i ca 10 min, jeg så ingen lekkasjer ved filterene. Jeg fylte opp filterene med diesel før montering uten at det ble noe serlig søl.

I dag skal vi prøve den en tur og se om det merkes noe på turtallet. Var innom Maritim på Slependen og fikk god veiledning om vannutskiller filteret og ellers bra service, vil nok fortsette å bruke dem hvis de er konkurransedyktige på pris og utvalg Smile

Deilig med båtliv, som i det siste har dreid seg om dieselukt og hodet ned i dieseltanken og motorom, satser på å nyte flott høstvær i dag på sjøen noen timer!

Angående ventilen på bildet over så prøvde jeg forsiktig å stenge den uten at den ville rikke seg, tør ikke bruke mer kraft av frykt for at jeg plutselig sitter med hele gjennomføringen i hånda og vannspruten i trynet Razz Krysser fingrene for at det holder en uke til før den skal på opplag.
Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Man Okt 08, 2012 10:46    Tittel: Svar med Sitat

Fikk da gjennomført 2 turer i helgen tilsammen nesten 5 timer.

Nå var det vledig rolig sjø og lite skvulping, men det var aldri noe problem med å få turtallet opp til 3600 rpm. Så det virker som om filterbyttene gjorde susen, spesielt vannavskillerfilteret.

Søndagens lille runde:
https://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&geocode=&q=http://wa01.navionicsmobile.com:8080/up/up//1349613578737route01/newdoc.kml&ie=UTF8

Sondre B
Skipper på ELSI

(xLandkrabbe) Nå 5. sesong på sjøen
Til Toppen
Sondrecb

InnleggSkrevet: Man Okt 15, 2012 09:08    Tittel: Svar med Sitat

Da er Elsi på land Smile

Har gjort følgende:
Arrow Tømt septik og fylt opp med giftfri antifrys kjørt gjennom septik
Arrow Tømt vanntankt, fylt opp med giftfri antifrys kjørt gjennom hele systemet og latt kranene stå åpne.
Arrow Byttet Dieselfilter og vannuskillerfilter
Arrow Kjørt motor 10 min med ferksvann gjennom inntaksslangen
Arrow Kjørt kjøleveske gjennom inntakssklangen til det kom blått "vann" ut av eksos.
Arrow Sprayet motor, alt elektrisk (punkter, brytere lamper etc.) med marine spray

Oljebytte venter jeg med, da oljenivået er bra og den er lite brukt i år (fin farge på oljen) Noen som vet hvor stor oljesugepumpe jeg må ha, holder det med 6 liter (motoren rommer vel 6,5, noe ligger igjen i filteret og noe i bunnpanna blir vel liggende)?
Sinkanoden på skroget bak ved kjølen så bra ut - holdt minst et år til ble jeg fortalt.
Er det ellers noe jeg burde ha gjort?

Kalesjen er fjernet (ny skal på til våren)
Alle puter og tepper inne og ute er tatt ut.

Vi må ha nye tepper, vi har en gammel hund og to barn; vil kjøpe noe som ikke er spesialsydd eller veldig dyrt, noen tips til hva man kan bruke/bør unngå?

Ble anbefalt å skrape bort alt bunnstoff av han som tok opp båten (helst sandblåse) og få på ny glatt selvpoerende, båten ville bli som "ny" mente han. Var veldig ruglete og tjukke lag nå. Skulle ikke være nødvendig å smøre på hvert år iflg. han. Høres det riktig ut?

Hva anbefales som bunnstoff?

Sondre B
Skipper på ELSI

(xLandkrabbe) Nå 5. sesong på sjøen

Sist endret av Sondrecb den Tor Okt 18, 2012 14:36, endret 1 gang
Til Toppen
Trudelutt
Site Admin

InnleggSkrevet: Man Okt 15, 2012 09:28    Tittel: Svar med Sitat

Dette høres bra ut. men det er en ting til du bør gjør. Du må fullade batteriene, og helst koble fra plussledningene inn til batteriene slik at de ikke blir tappet i løpet av vinteren av eventuelle krypstrømmer. Og så tar du en tur til båten ut på vinteren og gir de en ny opplading.

Når det gjelder bunnstoff, så er vel de fleste merkene nå OK. Jeg bruker Seajet 033 selvpolerende, og er godt fornøyd med det. Jeg har aldri noe groe ved opptak annet enn litt slim som forsvinner ved høytrykkspylingen. Selvpolerende bunnstoff er effektivt så lenge det er noe igjen av det.

Selv flekker jeg bare over hver vår, og da går det kun med en snau 0,75 liters boks. Det ser ikke pent ut når båten står på land, "but who cares?". Dette vises jo ikke for andre enn fiskene når båten er på vannet.

Men er det svært ujevnt og klumpet på din båt, kunne det jo være en ide å ta engangsjobben med skraping og pussing for å få det glatt og så stoffe over det hele med et eller to strøk.

Lars H.
Til Toppen
MickePorsgrunn

InnleggSkrevet: Man Okt 15, 2012 16:25    Tittel: Svar med Sitat

Jeg kan anbefalle en primer før bunnstoffet legges på. Jeg har brukt Jotun sin på min forrige båt, det er aluminium i den, og skal vist nok også være vanntett. Det betyr bedre motstand mot osmose (bøldpest) pluss at man da med sikkerhet vet at det fester godt. Alltså både på det gamle bunnstoffet og det nye.
Til Toppen
Trudelutt
Site Admin

InnleggSkrevet: Man Okt 15, 2012 16:46    Tittel: Svar med Sitat

Ja, det glemte jeg i farten å si noe om. Dersom en sliper/skraper/sandblåser/tørrisblåser helt ned til gelcoaten, må en selvfølgelig påføre noen lag 2-komponent epoxy-primer både for beskyttelse mot vanninntrengning og for å få bunnstoffet til å sitte. Første lag bunnstoff påføres da før epoxyen er helt tørr for god vedheft. En god ide ved bunnstoffpåføring, er at det første strøket har en annen farge enn videre strøk. Da ser en fort hvor det blir slitt og hvor en må flekke over i fremtiden.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Sagaforumet Forum Hovedsiden -> Åpent forum, for Sagabåtstoff Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Neste
Side 1 av 11

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Copyright sagaforumet.com. Innlegg fra forumet kan kun benyttes i andre sammenhenger etter avtale med forfatter av innlegget.
Annet innhold etter avtale med sagaforumet.com.

phpBB.no - Norsk phpBB support