Sagaforumet Forum Hovedsiden Sagaforumet
For alle Sagabåtinteresserte

AlbumAlbum  HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Knekt flaps paa roret - var ny 2013, Saga 27

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Sagaforumet Forum Hovedsiden -> Åpent forum, for Sagabåtstoff
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Sondrecb

Ble Medlem: 18 Sep 2012

InnleggSkrevet: Man Sep 18, 2017 07:38    Tittel: Knekt flaps paa roret - var ny 2013, Saga 27 Svar med Sitat

Vet ikke om det har vært noen ytre påkjenning som har forårsaket dette eller uheldig kontakt med bunnstoff som ikke er beregnet på aluminium.

Regner med at jeg kjøper nye Flaps hos Saga om ingen har et som passer på babord side av roret.

Hvordan bør jeg behandle flapsen før jeg monterer den og etter?

Sondre B
Skipper på ELSI

(xLandkrabbe) Nå 5. sesong på sjøen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Hjemmehavn
Sunniva

Ble Medlem: 18 Jun 2006

InnleggSkrevet: Søn Okt 15, 2017 14:21    Tittel: Svar med Sitat

Hei.
Dette er hva Hempel skriver om bruk av bunnstoff på aluminium men jeg vet ikke om det kan være bunnstoffet som er brukt hos deg som er årsak til at flapsen gikk av. Det kan ha andre årsaker. Har du noe bilde?

"BUNNSTOFF ALU SAFE
Et gjennomarbeidet kobberfritt bunnstoff for beskyttelse mot begroing på aluminiumsbåter, påhengsmotorer og hekkaggregater. På aluminiumsbåter, hekkaggregater, påhengsmotorer og andre komponenter i lettmetall må det kun brukes bunnstoff som ikke inneholder kobber."

Sondrecb

Ble Medlem: 18 Sep 2012

InnleggSkrevet: Man Okt 23, 2017 07:14    Tittel: Svar med Sitat

EDtter å ha sett nærmere på flaps og brudd, og den andre flapsen som ikke har knukket helt enda, men er bøyd oppover og har begynnende brudd i vinkelen. så legger jeg skylden over på at kreftene i mye bølger har vært for store for flapsene.

Sondre B
Skipper på ELSI

(xLandkrabbe) Nå 5. sesong på sjøen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Hjemmehavn
Sunniva

Ble Medlem: 18 Jun 2006

InnleggSkrevet: Man Okt 23, 2017 07:46    Tittel: Knekt flaps paa roret - var ny 2013, Saga 27 Svar med Sitat

Hva om du går for nye flaps i rustfritt stål istedenfor aluminium? Kan også øke tykkelsen noe, tror kanskje det vil holde bedre.
Men det er et spørsmål om det ikke blir for store krefter på ror, rorhylse/stamme og flyndre. Kanskje Saga kan ha en formening om dette. adr@sagaboats.no

Ref den lekkasjen som var i rorstammen tidligere så kan det nok være for store krefter i sving med flaps montert på roret. Kanskje du burde vurdere andre former for flaps/interceptorer?
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Sagaforumet Forum Hovedsiden -> Åpent forum, for Sagabåtstoff Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Copyright sagaforumet.com. Innlegg fra forumet kan kun benyttes i andre sammenhenger etter avtale med forfatter av innlegget.
Annet innhold etter avtale med sagaforumet.com.

phpBB.no - Norsk phpBB support