Sagaforumet Forum Hovedsiden Sagaforumet
For alle Sagabåtinteresserte

AlbumAlbum  HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Vibrasjoner Saga32

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Sagaforumet Forum Hovedsiden -> Åpent forum, for Sagabåtstoff
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Ekis

Ble Medlem: 11 Aug 2013

InnleggSkrevet: Søn Mai 13, 2018 19:29    Tittel: Vibrasjoner Saga32 Svar med Sitat

Hei tenkte å prøve her om noen hadde vært borti noe lignende.
Vi har en Saga 32 2000 mod som det er noe vibrasjoner i roret virker det som.

Når vi kjøpte båten for 4 år siden var det ikke vibrasjoner, men det virker som det har kommet snikende litt etter litt.
Kjører sakte helt nydelig, gasser på over ca 12 knop så begynner roret å vibrere frem og tilbake.

Merker at det rister litt i rattet også da vibrasjonen går inn i styresylinderen også.

Har byttet simringer på styresylinder, nytt cutless lager og avbalansert proppel, kan virke som proppel strømmen slår på roret oppe på styrbord side og nede på babord side, da bunnstoff ofte er slitt bort på 2 steder der.

Det sto en 222 yanmar der før og det var akkurat samme da
Nå har vi satt i en 315 hk yanmar, men vibrasjonene er akkurat det samme

Proppel er en 4 blads screw back med 19x21 (tommer x stigning) vært på Vinrace og blitt balansert

Ror er originalt saga ror litt formen som en flyvinge dvs. Buler litt på begge sider

Hadde vært helt supert om noen hadde vært borti dette og vil dele litt på kunnskapen, eller om noen har tanker om hva det kan være.

Labber osv motor er helt fine samme problem med ny og gml motor.

Hvis du kjører i fart og legger god sving så forandrer trykk på ror seg og vibrasjon blir borte, retter opp igjen og vibrasjon kommer tilbake.

Mvh
Magnus :
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Hjemmehavn
Sondrecb

Ble Medlem: 18 Sep 2012

InnleggSkrevet: Tir Mai 15, 2018 07:10    Tittel: Svar med Sitat

Hei, helt uten egen erfaring så vil jeg jo si at alt du skriver peker mot ror/styring.

Om det er slark i rorhylse, kan det strammes?
Er det pakninger/simmeringer i rorhylsa som kan være slitt?
Er det lagre i bunn av roret (eller andre steder) som er slitt?

På min Saga 27 piplet det inn vann og jeg måtte bytte talgpakninger og støpe opp rorhylsa på nytt, da den ikke lenger satt som støpt...

Vet også at der hvor roret er festet nederst er det ett lager som kan bli slarkete.

Hydraulisk styring har jeg ikke, så om for lite hydraulikkolje eller annet der kan føre til samme symtomer vet jeg ikke.

Lykke til.

Sondre B
Skipper på ELSI

(xLandkrabbe) Nå 5. sesong på sjøen
Til Toppen
Ekis

InnleggSkrevet: Ons Mai 16, 2018 15:51    Tittel: Svar med Sitat

Takk for svar
Lykke til trenger jeg he he

Det er det som er moro, lekker ikke en dråpe er ikke slark.
Jeg dro og halte i alt jeg kunne men det virker veldig bra, har byttet hydraulikk olje nå da jeg byttet simringer på styresylinderen
Får kanskje prøve en tur uten ror hmmmm litt vel tøft det da

Begynner å gå tom for ting å prøve snart

Magnus
Til Toppen
Sunniva

Ble Medlem: 18 Jun 2006

InnleggSkrevet: Tor Mai 17, 2018 06:06    Tittel: Vibrasjoner Saga32 Svar med Sitat

Hei.
Dette minner meg om vibrasjoner i forbindelse med propellstrøm forbi ror på Saga 315.
Dette ble om jeg husker rett oppdaget av Sagaboats ca i 2009 og utbedret fra da av på alle båter.
Det ble montert en liten plastbit på ca 10x70mm på ene siden av roret med nøyaktig utprøvd plassering.
Har dessverre ikke bilder av dette men tror at ved henvendelse til Sagaboats så vil du kunne få opplysninger om dette.
På vår Saga 315 forsvant vibrasjonene etter monteringen.
Ekis

InnleggSkrevet: Tir Mai 22, 2018 21:14    Tittel: Vibrasjoner Svar med Sitat

Hei Sunniva tusen takk for svar, da har jeg noe å komme med til Saga 👍🏻
Til Toppen
Sunniva

Ble Medlem: 18 Jun 2006

InnleggSkrevet: Man Jun 11, 2018 18:12    Tittel: Vibrasjoner Saga32 Svar med Sitat

Hei.
Har du fått noen ordning på vibrasjonene?

På Saga 315 er denne klossen som motvirker vibrasjon montert 27 cm målt fra bunnen av roret, klossen er 8 cm lang, 1,2 cm bred og 0,5 cm tykk. Den er festet helt bak på roret like ved avrundingen.

Det er ikke mulig å legge inn bilde så jag kan sende dette til deg på mail .
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Sagaforumet Forum Hovedsiden -> Åpent forum, for Sagabåtstoff Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Copyright sagaforumet.com. Innlegg fra forumet kan kun benyttes i andre sammenhenger etter avtale med forfatter av innlegget.
Annet innhold etter avtale med sagaforumet.com.

phpBB.no - Norsk phpBB support